Menu
Blant elever som har opplevd mobbing, svarer to av tre at skolen ikke fikk mobbingen til å slutte. Foto: Bjørn Sigurdsøn / NTB

Studie: Bare 9 prosent føler lærerstudiet lærte dem å håndtere mobbing

Kun et mindretall av lærerne sier de lærte nok på lærerstudiet om håndtering av krenkelser og om arbeid med et inkluderende miljø i klassen og på skolen.

Av NTB | 04.03.2025 13:12:02

Utdanning: Det viser en undersøkelse Respons Analyse AS har gjennomført blant elever, foresatte og lærere på oppdrag av Voksne for Barn. Rundt 2700 respondenter bidro.

Blant elever som har opplevd mobbing, svarer to av tre at skolen ikke fikk mobbingen til å slutte. Seks av ti opplevde heller ikke at skolen prøvde å hjelpe raskt og like mange opplevde ikke at skolen gjorde nok for at de skulle ha det bra.

Svarene fra lærerne viser at de kanskje ikke har grunnlaget som skal til for å takle mobbingen. Bare 19 prosent opplever at de lærte nok om arbeid med et inkluderende skolemiljø/klassemiljø på lærerutdanningen. Kun 9 prosent føler de lærte nok om håndtering av krenkelser.

Voksne for Barn reagerer og mener mangelfulle rutiner bidrar til unødvendig høye mobbetall og til alvorlig svikt i oppfølgingen av utsatte elever.

– Skolen som helhet er dessverre langt unna der vi må være, sier generalsekretær Signe Horn i en pressemelding.

– Det handler om ressurser, men det handler også om å gjøre de riktige tingene. Det kan eksempelvis ikke fortsette å være slik at mange elever ikke vet hvordan de skal få hjelp mot mobbing, eller opplever at de ikke blir hørt om hvordan skolen skal hjelpe dem, sier Horn.

(©NTB)

Flere nyheter: