Menu
Det kan bli kamp om forbrukerne i flere bransjer, med økte priser og mindre å rutte med. Foto: Audun Braastad / NTB

Virke: Nå blir det tøffere kamp om forbrukerne

Folk brukte sparepenger fra pandemien slik at de i fjor kunne kjøpe varer og tjenester, tross økt rente, prisvekst og lavere reallønn. Nå blir det tøffere.

Av NTB | 22.03.2023 12:04:16

Økonomi og næringsliv: – Mot slutten av 2022 så vi at mange varehandelsbransjer hadde holdt seg overraskende sterkt i møte med fallende kjøpekraft og gjentatte rentehevninger fra Norges Bank, noe som må ses i lys av at vi kom ut av pandemien med mye oppsparte midler. I hvilken grad og ikke minst hvor lenge dette vil fortsette, er svært usikkert, sier sjeføkonom Lars E. Haartveit i Virke.

Onsdag kom Virkes konjunkturrapport, som oppsummerer at detaljhandelen står overfor et tøft år.

Detaljhandel er salg av varer/tjenester til forbrukere eller husholdninger. Ting ble snudd på hodet under pandemi og nedstenging, der for eksempel omsetningen i dagligvare og kiosk gikk rett til værs uten tilgangen til grensehandel, reising og utesteder. Prognosen for i år tilsier en vekst på 3 prosent for denne bransjen i år.

– Med en vekst på 29 prosent fra 2019 til 2023 er lavprisbutikkene den av butikkhandelsbransjene som har økt mest i denne perioden, skriver Virke og noterer seg at lavpris satser på nett ennå og etablerer nye butikker. Her ventes det en vekst på 2 prosent i år.

I byggebransjen vil økte priser og lavere kjøpekraft bidra til en nedgang på 8 prosent i omsetningen for i år. Priser på møbler har også økt mye, og her ventes en nedgang på 4 prosent. Disse to ses i sammenheng. Lavere omsetning av boliger og hytter medfører mindre ombygging, oppussing og kjøp av møbler.

Også elektrobransjen lider når vi ikke omsetter hus og hytter i samme volum som før. De må vente seg en nedgang på 4 prosent når nordmenn ikke kjøper og skifter utstyr i samme takt som de siste årene.

Haartveit påpeker at selv om vi har pris- og rentevekst, samt nedgang i reallønna, så er det ennå høy sysselsetting.

– En del av pengene som samlet seg opp på konto under pandemien, kommer godt med nå. Det er naturlig å anta at noe brukes til å «glatte ut» forbruket.

En annen bransje som kommer godt ut, er lavprisbutikkene, med bredt sortiment og mer konkurransedyktig prisnivå.

Netthandel hadde 63 prosent vekst fra 2019 til 2021, men veksten roet seg i fjor og endte på 4 prosent for 2022. Selv om pandemibonanzaen er over, tror Virke netthandelen er kommet for å bli. Prognosen tilsier at omsetningen holder seg på samme nivå i år som i fjor.

(©NTB)

Flere nyheter: