Vestre kritiserer prisvarsling i mediene: – Kan grense til ulovlig prissamarbeid
Dagligvareaktørene har den siste tiden varslet i mediene at prisene vil øke fremover. Nå får de kritikk fra næringsminister Jan Christian Vestre.
Kriminalitet og rettsvesen: – Det er urovekkende at aktører i markedet gjennom mediene varsler om prisøkninger og endringer før de skjer. Det er en verdikjede som vi vet er preget av for lite konkurranse, og det at aktørene da nærmest informerer hverandre om hva prisøkningene vil bli gjennom mediene, kan være svært skadelig for konkurransen, sier Jan Christian Vestre (Ap).
– Det kan sågar grense til ulovlig prissamarbeid, sier Vestre på en pressekonferanse etter at han og landbruks- og matminister Sandra Borch (Sp) torsdag hadde et møte med dagligvareaktørene.
Næringsministeren sier at han nå vil be Konkurransetilsynet om å se på dagligvareaktørenes uttalelser i mediene rundt dette for å vurdere dette.
– Kravene som kommer fra leverandørene nå, er veldig høye. Vi skal prøve å forhandle det ned, men det blir en betydelig økning ved årsskiftet. At vi skal levere lavere priser fremover med de innkjøpsprisene, det tror jeg ikke noe særlig på. Det er en dødsvanskelig situasjon, sa Gundersen.
I desember sa også Nortura-kommunikasjonssjef Kjell Rakkenes til NRK at prisene vil øke fra 1. februar i år. I samme sak siterte NRK anonyme kilder i butikkjedene på at prisøkningene kommer til å bli opp mot 10 prosent, men presiserte at resultatet ikke var klart.
Regjeringen vil gjennomføre en studie av hvor marginene i verdikjeden i dagligvaremarkedet blir av.
– Når vi ser at prisen for eksempel på melk øker vesentlig mer til forbrukerne enn de gjør fra produsent, så mener vi at det er betimelig å stille spørsmål om hvor marginene havner, sier Vestre.
Vestre peker på at det er relativt få aktører og et relativt stivbeint forhandlingssystem, og at det foregår signalisering i mediene før prisvinduene oppstår.
– Det kan bidra til at norske forbrukere betaler mer for matvarene enn det som er nødvendig, sier han.
Vestre sier at målet er å øke mangfoldet og få ned prisene i dagligvaremarkedet.
– Vi vil bidra til at matvareprisene ikke øker 10 øre mer enn nødvendig, sier han.
I oktober i fjor gikk Coops innkjøpsdirektør Tor Helge Gundersen ut i Dagens Næringsliv og varslet at prisene ville øke ved nyttår.
På pressekonferansen varslet Vestre også to andre tiltak.
I tillegg vil regjeringen gjennomføre en utredning av hvordan prisdannelsen i dagligvaremarkedet skjer. Dagligvarekjedene forhandler med produsentene om innkjøp og innkjøpspriser to ganger i året, med prisvinduer 1. februar og 1. juli.