USAs kystvakt: Ubåtforliset ved Titanic i 2023 kunne vært forhindret
Den amerikanske kystvaktens (USCG) rapport om Titan-ulykken i 2023, som krevde fem menneskeliv, gjør det klart at hele forliset kunne vært unngått.
Ulykker og naturkatastrofer: Da ubåten ble meldt savnet utenfor Canada i juni 2023, utløste det en stor leteaksjon som fanget verdens oppmerksomhet. USCG samlet sin mest høytstående havarikommisjon i etterkant.
Titan ble eid av selskapet Oceangate, og det var selskapets direktør Stockton Rush som førte ubåten. Verken han eller de fire passasjerene, som skulle se vraket av Titanic fra 1912, overlevde da Titan imploderte på drøyt 3800 meters dyp.
Rapporten slår fast at selskapets sikkerhetsprosedyrer hadde kritiske mangler, og bemerker at det var stor forskjell på prosedyrer og faktisk praksis.
– Det er behov for strengere oppsyn og klare alternativer for operatører som ser på konsepter utenfor det eksisterende regelverket, sier havarikommisjonens Jason Neubauer i en uttalelse.
Talspersoner for Oceangate, som stanset driften i juli 2023, har ikke kommentert saken.
Oceangate «ignorerte røde flagg» og hadde et «giftig arbeidsmiljø», samtidig som manglende regelverk for undervannsoperasjoner både nasjonalt og internasjonalt gjorde jobben vanskeligere for dem.
En lang rekke tidligere ansatte i Oceangate har stått fram i årene etter ulykken, og deres uttalelser støtter opp om havarikommisjonens funn. Rapporten peker på gjentatte oppsigelser av mellomledere og en konstant trussel om å miste jobben, som tjente som en underforstått advarsel til ansatte og konsulenter som ønsket å uttrykke bekymringer om sikkerheten.
– Ved strategisk å skape og utnytte forvirring blant myndighetene og utfordringer med å overvåke deres operasjoner klarte Oceangate å drifte Titan helt uten etablerte prosedyrer, heter det.
Granskningen møtte også på en del utfordringer, blant annet i form av at mange videoer fra vitner ikke kunne stevnes for retten fordi vitnene det gjaldt ikke er amerikanske statsborgere.
I tillegg til Rush døde franske Paul-Henri Nargeolet, britiske Hamish Harding, pakistanske Shahzada Dawood og hans sønn Suleiman Dawood.
Forliset førte til både søksmål og krav om strengere regulering av den voksende private undervannsekspidisjonsbransjen.
Granskningen viser at ubåtens design, sertifikat, vedlikehold og inspeksjonsprosedyrer alle var mangelfulle. Den 300 sider lange rapporten peker gjentatte ganger på en dårlig kultur innen Oceangate. Det var vanlig å bagatellisere, ignorere eller til og med forfalske viktig sikkerhetsinformasjon, for å bedre selskapets rykte og unngå nærmere undersøkelser fra myndighetene.
I flere år før eksplosjonen brukte Oceangate alt fra rene trusler, misbruk av åpninger for vitenskapelige oppdrag, og selskapets gode rykte til å unngå undersøkelser fra myndighetene, ifølge rapporten.
(©NTB)