Ungdomsulykkene er nesten utelukkende et mannsproblem
Ti ganger så mange unge menn som unge kvinner forårsaker dødsulykker i trafikken, viser ny rapport.
Ulykker: Unge bilførere er oftere involvert i utforkjøringsulykker enn eldre førere og nesten alle unge mellom 16 og 24 år som forårsaker dødsulykker er menn.
Godt over fartsgrensen, annen særlig risikofylt atferd og manglende kjøreerfaring preger mange av disse dødsulykkene.
Det går fram av Statens vegvesens ferske rapport «Temaanalyse av alvorlige trafikkulykker med unge». I rapporten har Vegvesenets ulykkesanalytikere gjennomgått data om funn fra dødsulykker i perioden fra 2013 til 2023 og registrerte politirapporterte personskadeulykker fra 1983 til 2023.
– Et hovedfunn i rapporten er at unge bil- og MC-førere er spesielt overrepresentert i ulykker som skyldes høyrisikoatferd, sier Guro Ranes. Hun er avdelingsdirektør for Trafikksikkerhet i Statens vegvesen.
– De unge mennene i analysen kjører for fort, ikke sjelden i ekstreme hastigheter, gjør farlige forbikjøringer, har kort avstand til bilen foran og kjører gjerne også ruspåvirket, sier Ranes.
I grunnlagsmaterialet til rapporten er det en rekke ulykker der høy fart, eller ekstrem fart, har vært en medvirkende årsak til at ulykka skjedde. 140 km/t i 80-sone og 112 km/t i 50-sone er to eksempler.
De 13 mest ekstreme fartsulykkene, der farten var mellom 120 og 160 km/t, skjedde gjerne på kvelds- eller nattestid, ni av de 13 førerne var 18 eller 19 år gamle, og 10 av ulykkene var utforkjøringsulykker.
I tillegg til forskjellen mellom unge og eldre førere, legger rapporten særlig vekt på den store forskjellen mellom kvinner og menn når det gjelder de som utløser de alvorligste ungdomsulykkene.
Menn utgjorde i gjennomsnitt 82 prosent av de bilførerne som forårsaket dødsulykker.
Blant 18-19-åringer var mannsandelen 92 prosent. Altså var det i denne aldersgruppen over ti ganger så mange unge menn som unge kvinner som forårsaket dødsulykker i trafikken.
Høyrisikoatferd er langt mer utbredt blant unge menn enn hos unge kvinner. Høyrisikoatferd omfatter blant annet høy fart, ruskjøring, kjøring uten førerkort, manglende bilbeltebruk og bruk av mobiltelefon.
Dødsulykker som utløses av unge førere er ofte preget av at det er flere personer i ulykkesbilen, og at bilene er eldre enn i dødsulykker forårsaket av eldre trafikanter.








