Twitter er historie – nå er det X som gjelder
Etter at Elon Musk kjøpte opp Twitter for 440 milliarder kroner i fjor, har selskapet nå erstattet logoen til X. Navneskiftet er et ledd i å skape en super-app, inspirert av kinesiske WeChat.
Teknologi: Etter at Elon Musk kjøpte opp Twitter for 440 milliarder kroner i fjor, har selskapet nå erstattet logoen til X. Logoen lyser nå opp hovedkvarteret i San Francisco.
Elon Musk har også sendt ut epost til alle ansatte, der han skriver at selskapet fra nå bare heter X. Eposten var den siste Musk sendte fra en Twitter-adresse.
Etter at Musk kjøpte Twitter (X) har inntektene gått kraftig ned, til tross for en massiv omorganisering av selskapet. Gratis-brukerne kan nå kun se 600 meldinger per dag, mens de betalende kan se 6000 om dagen.
Nylig registrerte, ubekreftede brukere møter enda strengere begrensninger med en tillatelse på kun 300 innlegg per dag, ifølge Musk. (Han har senere økt grensen til henholdsvis 10 000, 1 000 og 500.)
Navneskiftet er et ledd i å skape en super-app, inspirert av kinesiske WeChat. WeChat er blitt beskrevet som Kinas «app for allting» og en «super-app» på grunn av dens mange funksjoner. De kinesiske myndighetene bruker WeChat til masseovervåking av borgerne sine.
Forklarer navneskiftet:
Twitter-sjef (nå X) Linda Yaccarino forklarer navneskiftet med at X er fremtidens tilstand for ubegrenset interaktivitet.
Søndag 23 juli skrev Yaccarino følgende melding:
– X er den fremtidige tilstanden av ubegrenset interaktivitet – sentrert rundt lyd, video, meldinger, betalinger/banking – og skaper en global markedsplass for ideer, varer, tjenester og muligheter. Drevet av AI, vil X koble oss alle sammen på måter vi bare så vidt begynner å forestille oss.
X is the future state of unlimited interactivity – centered in audio, video, messaging, payments/banking – creating a global marketplace for ideas, goods, services, and opportunities. Powered by AI, X will connect us all in ways we’re just beginning to imagine.
— Linda Yaccarino (@lindayaX) July 23, 2023