Menu
Donald Trumps kjernevelgere, som ofte har lav utdanning og inntekt, vil bli rammet aller hardest av tollen han innfører på biler importert fra utlandet, advarer analytikere. Foto: AP / NTB

Trumps biltoll vil ramme kjernevelgerne hans hardt

President Donald Trumps beslutning om å innføre 25 prosent toll på biler som importeres fra utlandet, vil ramme hans egne kjernevelgere hardest.

Av NTB | 01.04.2025 05:12:13

Økonomi og næringsliv: Nesten alle rimelige nye biler som selges i USA, er produser i utlandet. Nå vil de bli 25 prosent dyrere over natten.

Prisen på bruktbiler ventes også å stige som følge av økt etterspørsel, og egen bil kan derfor bli uoppnåelig for mange amerikanere med lav inntekt.

Å finne nye biler til rundt 300.000 kroner er vanskelig, og av de 16 modellene i denne prisklassen er det bare én som produseres i USA – Toyota Corolla.

Den eneste måten bilprodusenter kan produsere rimelige biler på, er ifølge analytikere å produsere dem i lavkostland. Ved å legge 25 prosent toll på importerte bilene vil også disse bli uoppnåelige for mange amerikanere.

Synkende etterspørsel kan også føre til at bilprodusentene dropper disse modellene helt, tror bransjeanalytikere.

– Det vil skyve flere kjøpere over i bruktbilmarkedet, noe som også vil øke prisene på brukte biler, tror han.

Burnis Carrington fra Monroe i Louisiana er bekymret for den varslede prisøkninger og er nå på jakt etter bruktbil i stedet for en ny.

– De fleste familier som trenger en familiebil, må nå ut med nærmere halvparten av det hjemmet deres er verdt, sier han.

– Ingenting blir gjort for å gjøre bilene som produseres her i USA, rimelige. Det er dette som er det underliggende problemet, mener Carrington.

– Jeg kunne ikke brydd meg mindre, sa han nylig da han fikk spørsmål om dette.

– For hvis prisene på utenlandske biler går opp, kommer folk til å kjøpe amerikanske biler, hevdet han.

Fullt så enkelt er det nok ikke for Trumps kjernevelgere på den amerikanske landsbygda. De har ofte både lav utdannelse og lav inntekt, og kjøpekraften deres er deretter.

56 prosent av Trump-velgerne var også uten høyere utdanning, viste målingen.

Ny bil er trolig en fjern drøm for mange av dem.

– Når prisen på biler stiger, begynner husholdningene trolig å prioritere andre deler av budsjettet, kutter i utgifter på forbruksvarer eller utsetter store innkjøp, påpeker den konservative økonomen Arthur Laffer.

Det vil være dårlig nytt for amerikansk økonomi, frykter han.

– Jeg ser ikke for meg at de noen gang går tilbake til å produsere billige modeller, sier bilanalytikeren Karl Brauer i iSeeCars.com.

Ford produserer i dag sine rimeligste bilmodeller, pickupen Maverick og den mellomstore SUV-en Bronco Sport, i Mexico. Begge har i dag en listepris i USA på drøyt 300.000 kroner. Det samme har Jeeps rimeligste modell Compass, som også produseres i Mexico.

Nissan, Mazda, Hyundai, Kia, Toyota, Subaru og Volkswagen produserer nesten alle sine rimeligste modeller i Mexico eller Sør-Korea, viser en oversikt på AutoForecast Solutions.

Honda produserer sin bestselgende Civic-modell både i Canada og USA, mens den kompakte SUV-en HR-V lages i Mexico. Også disse har en listepris på drøyt 300.000 kroner.

Fortjenesten på disse innstegsmodellene er lav, og prisen er avgjørende for kjøperne. Etter Trumps nye toll kan det bli helt umulig å finne kjøpere, tror Brauer.

Noen bransjeeksperter tror den varslede biltollen vil få samme virkning som da det oppsto problemer med forsyningskjedene under pandemien. Det resulterte i økte priser på nye og brukte biler.

Brukte biler i prisklassen 150.000 til 250.000 kroner vil være mest etterspurt, fordi bilprodusentene vil slutte å produsere biler som ender opp i den prisklassen som brukte, tror Fiorani.

Lagrene av billige bruktbiler er nå i ferd med å tømmes.

44 år gamle Eric Fenstermacher i Phoenix trappet opp jakten på bruktbil da Trump begynte å true med toll. Å finne noen som kostet under 300.000 kroner, viste seg å bli vanskelig.

Men i midten av mars var Fenstermacher heldig og fant en tre år gammel Honda Accord som var prismessig innen rekkevidde

– Jeg føler meg ekstremt lettet, jeg er glad for at jeg fikk gjort dette nå før prisen steg, forteller han.

Gjennomsnittsprisen for en ny bil i USA ligger i dag på rundt 500.000 kroner.

– Nye kjøretøy over hele linjen kommer til å bli dyrere, sier Sam Fiorani, visepresident i analyseselskapet AutoForecast Solutions.

Trump hevder at amerikanske bilprodusenter vil blomstre som følge av høy toll på biler fra utlandet. At bilene blir dyrere, bekymrer ham ikke.

Omtrent annenhver velger som stemte på Trump ved siste valg, bor i en husholdning der den samlede årsinntekten er på under 50.000 dollar – 525.000 kroner, viste en valgdagsmåling utført av Edison Research.

Analytikere viser også til at amerikanske bilprodusenter lenge har overlatt til asiatiske produsenter å lage billige modeller, mens de selv har satset på store og mer lønnsomme pickuper og store SUV-er.

25 prosent toll på importerte biler vil i gjennomsnitt øke prisen på biler produsert i Canada og Mexico med drøyt 60.000 kroner, mens biler produsert i USA i gjennomsnitt vil bli drøyt 30.000 kroner dyrere, anslår Cox Automotive.

Den gjennomsnittlige listeprisen på en bruktbil i USA var i fjor på drøyt 250.000 kroner, men markedet for billigere biler var stramt, ifølge Cox Automotive.

(©NTB)

Flere nyheter: