Menu
På T-banen i Oslo er Majorstuen stasjon stengt Fra 11. august vil T-banen kjøre gjennom stasjonen uten å stoppe. Først 19. september blir det normal trafikk. Foto: Cornelius Poppe / NTB

Trafikk-trøbbel venter etter ferien: Slik rammes din reisehverdag

Håp om en smidig retur til jobb etter sommerferien kan ende i kaos og kø for noen. Flere steder er arbeidet som har pågått i sommer forsinket.

Av NTB | 03.08.2025 09:14:35

Arbeidsliv: I hovedstadsområdet er det ventet en kombinasjon av flere trafikale utfordringer både på vei, tog og bane de kommende ukene.

Oppgraderingsarbeidene på Oslos T-banenett fortsetter som en del av et historisk løft med tilkobling av Fornebubanen, ny Majorstuen stasjon og nytt signalanlegg. Det vil fortsatt ikke være mulig å ta T-banen til eller fra Majorstuen før langt ut i september.

Etter å ha vært helt stengt i sommer, vil T-banen kjøre gjennom Majorstuen stasjon fra 11. august, men uten å stoppe. Den nye Majorstuen stasjon åpner først 19. september.

– Vi forstår at dette er frustrerende for våre passasjerer, men arbeidene er helt nødvendige for å sikre et pålitelig T-banesystem i fremtiden, sier pressevakt Øystein Dahl Johansen i Ruter til NTB.

Også Sørlandsbanen har begrenset trafikk etter funn av løse vinduer på flere av togsettene Go-Ahead kjører.

For reisende mellom Oslo og Vestfold/Sørlandet betyr dette mer buss for tog og ekstra reisetid i tiden etter sommerferien.

– Beregn ekstra tid. Vi må nå parkere bussene litt lenger unna enn under sommerbruddet, noe som gir lengre gangavstand, sier pressevakt Kaja Rynning Moen i Vy til NTB.

– Vi jobber på spreng for å ferdigstille Drammen stasjon og koble på de nye sporene, sier leder for eksternkommunikasjon Stine Smemo Strachan i Bane Nor.

Østfoldbanen har redusert kapasitet og forsinkelser. Nordstrand stasjon er stengt til 13. desember, mens Kolbotn stasjon kun har ett spor i drift fram til høsten 2026.

På Raumabanen er det fortsatt stengt mellom Dombås og Åndalsnes på grunn av ras. Buss for tog settes opp fram til 31. august.

På Nordlandsbanen pågår vedlikeholdsarbeid i høst, og SJ Norge setter inn buss for tog på alle berørte avganger.

– Hele strekningen er stengt fra 30. august til 1. september, samt mellom Mo i Rana og Dunderland fra 23. til 27. september, opplyser kommunikasjonsdirektør Randi Ness i SJ Norge til NTB.

Nattog kjøres for tiden ikke på Nordlandsbanen på grunn av lokomotivmangel etter togulykken mellom Bjerka og Finneidfjord i oktober i fjor.

– Som et prøveprosjekt skal vi kjøre én daglig avgang til og fra Tønsberg, med stopp i Sande, Holmestrand og Skoppum, sier markedsansvarlig Anders Evjen Jørstad i Flytoget til ABC Nyheter.

Avgangen fra Tønsberg klokken 03.44 blir det tidligste toget som noen gang har gått fra Vestfold til hovedflyplassen. Flytoget gjenopptar også sine ordinære avganger fra Drammen 1. september.

Statens vegvesen anbefaler alle som kan, å vurdere alternative reisemåter eller hjemmekontor i de verste periodene.

I Stavanger-regionen skaper byggingen av den nye Bussveien problemer mellom Stavanger og Sandnes. Prosjektet, som omfatter ombygging av en rekke gater og veistrekninger for egne bussfelt, varer til neste år.

– Dette er frustrerende for mange, men resultatet blir et mer effektivt og miljøvennlig transportsystem, skriver Rogaland fylkeskommune.

I Trondheim gir oppgraderingen av Strindheimtunnelen hodebry for bilister øst i byen. To-veis trafikk i ett løp vil vedvare til godt ut i september.

Langs kysten og til sjøs er situasjonen også utfordrende. På nordlandskysten og Helgelandsrutene er driften fortsatt ustabil. Tekniske problemer med Norleds elektriske hurtigbåter skaper usikkerhet, selv på dager uten dårlig vær. Vindgrensen på 13 m/s fører i tillegg til hyppige innstillinger under høststormene.

Helgelandsruten er utfordringene knyttet til mannskapsmangel. Pendlere fra øyer som Sandvær og Vega er spesielt utsatt når hurtigbåten innstilles – da kommer de rett og slett ikke på jobb. Situasjonen forventes å prege tilbudet gjennom høsten 2025.

Felles for alle er en oppfordring om å følge med på trafikkmeldingene og planlegge litt ekstra tid til jobbreisen – når siste feriedag er unnagjort.

Bane NORs sommerarbeider på jernbanen varer til slutten av august og innebærer buss for tog på flere strekninger. Drammen- og Vestfoldbanen er særlig rammet, med tre ukers forsinkelse i gjenåpningen av nye Drammen stasjon.

Bane Nor opplyser at togtrafikken, som opprinnelig skulle gjenopptas 11. august, nå er utsatt til 1. september på grunn av problemer med det nye signalsystemet ERTMS.

Fra 1. september kommer det likevel en god nyhet for reisende til Oslo lufthavn fra Vestfold.

Heller ikke bilistene i Oslo-området slipper unna og kan vente seg store utfordringer. E18 Vestkorridoren gjennom Bærum og Asker forblir en flaskehals med innsnevringer og redusert hastighet også i høst.

I Bergen venter flere utfordringer. Vest for sentrum pågår rehabilitering av Damsgårdstunnelen, et arbeid som vil vare utover høsten. Samtidig fortsetter oppgraderingen av Bogstunnelen på E39, med redusert fremkommelighet på dagtid og full stenging enkelte netter.

I Tromsø er trafikkhverdagen fortsatt krevende. Den omfattende tunneloppgraderingen i byen blir ikke ferdig med det første. Langnestunnelen og Sentrumstangenten forblir stengt, noe som sender trafikken over på alternative ruter. Troms fylkeskommune oppfordrer folk til å bruke andre transportmidler der det er mulig.

(©NTB)

Flere nyheter: