Togselskaper ønsker kompensasjon for stengte baner
Togselskaper taper store penger på at Dovrebanen er stengt etter uvær og flom. To LO-forbund og Spekter krever at regjeringen kommer med kompensasjon.
Økonomi og næringsliv: SJ Norge taper fem millioner kroner i uka i billettinntekter og har store utgifter til buss for tog. CargoNet har tapt mellom én og to millioner kroner om dagen på at Dovrebanen er stengt, skriver arbeidsgiverforeningen Spekter i en pressemelding.
Sammen med Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivførerforbund ber de samferdselsministeren om hjelp. Hvis togstrekningene forblir stengt, kan selskapene gå konkurs, ifølge dem.
All togtrafikk mellom Oslo og Trondheim må nå gå over Rørosbanen fordi jernbanebroen over Gudbrandsdalslågen i Ringebu har kollapset. Det kan ta svært lang tid å reparere broen. Sosialistisk Venstreparti mener derfor at Rørosbanen må forbedres umiddelbart for å kunne ta unna mer trafikk.
Mye av gods- og persontransport må over fra bane til vei etter flomskadene. Haltbrekken frykter derfor at en midlertidig løsning med økt veitrafikk kan bli permanent uten strakstiltak.
– Vi ber om et snarlig løfte om økonomisk hjelp. I tillegg til kompensasjon for inntektsbortfallet, må staten også dekke ekstrakostnadene for buss for tog, sier forbundsleder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund.
SVs Lars Haltbrekken nevner blant annet innkjøp eller leie av diesellokomotiv og bygging av nye krysningsspor som nødvendige tiltak. Han ønsker også å begynne med planleggingen av elektrifisering av Rørosbanen, og at Solørbanen må utbedres for mer godstrafikk.
(©NTB)