Menu
Illustrasjonsbilde. Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB.

TINE avviser NLF-kritikk: – Kjenner oss ikke igjen i beskrivelsen

TINE avviser kritikken fra Norges Lastebileier-Forbund og mener påstandene om systematisk utnyttelse av kabotasjeregelverket er feil.

Av Redaksjonen | 04.12.2025 13:10:04

Transport: Etter skarp kritikk fra Norges Lastebileier-Forbund (NLF) tar TINE nå til motmæle. Samvirket avviser at de «systematisk utnytter kabotasjereglene» og mener kritikken bygger på feil premisser.

Kritikken fra NLF kom etter at TINE har tatt i bruk det danske transportselskapet Intercargo Scandinavia på enkelte innenlandsruter i Norge. Ifølge NLF innebærer dette et etisk uholdbart system for kabotasje, og en trussel mot norske arbeidsplasser. Nå svarer TINE på anklagene.

– Kjenner oss ikke igjen

Vi kjenner oss ikke igjen i beskrivelsen som kommer fra NLF. Vi har hatt dialog med dem over tid, og vi har vært transparente om hvordan transporttjenesten vår er organisert og hvordan vi kjøper transporttjenester, skriver Anette Ivsett, kommunikasjonsrådgiver i TINE, i en uttalelse til Radio Haugaland.

Ifølge TINE omfatter bruken av utenlandsk transport kun én avtale, med Intercargo Scandinavia og den utgjør en svært liten del av deres totale logistikk.

TINE har kun én avtale med et utenlandsk selskap, Intercargo Scandinavia, og denne avtalen er helt i tråd med lovverket. Avtalen gjelder en svært liten andel av transporten vår, under fem prosent av våre kjøpte lastebiltjenester, og under 2,5 prosent dersom man også inkluderer tanktransport, skriver Ivsett.

Derfor mener vi at det ikke er noe grunnlag for NLFs påstand om “systematisk utnyttelse av kabotasjeregelverket”.

Kritikk for å svekke norske arbeidsplasser

NLF mener TINEs praksis åpner for at utenlandske aktører kan drive fast innenlandstransport under dekke av midlertidige kabotasjeregler.

Nå har TINE satt dette i system. Det er neppe ulovlig, men etisk helt galt, sa regionsjef Reidar Retterholt til Radio Haugaland. Han advarte samtidig om at norske sjåfører over tid kan miste oppdrag til lavkostnadsaktører.

Retterholt hevder også at TINEs valg svekker selskapets troverdighet som norsk landbruksikon.

– Vi stiller høye krav til seriøsitet

TINE avviser at de setter pris over prinsipper eller går på akkord med egne verdier.

TINE har høye krav til seriøsitet, kvalitet og sikkerhet i transporten vår. Vi følger regelverket, vi vurderer leverandørene våre grundig, og vi gjør løpende vurderinger for å sikre at både transporten og arbeidsforholdene er forsvarlige, skriver Ivsett.

Hun understreker at trygg og stabil transport er avgjørende for selskapets samfunnsoppdrag.

Vi er stolte over alle sjåførene som hver dag sørger for å frakte melk og meierivarer trygt, både fra rundt 6000 melkegårder til meieri, og videre ut til kundene. Det gjelder uavhengig om de er ansatt hos oss eller i et firma vi har avtale med.

– Et ansvar vi tar på alvor

TINE peker på at samvirket, som eies av norske bønder, også har et nasjonalt ansvar for matforsyningen.

TINE er mer enn et selskap, vi er også en samfunnsaktør med et stort ansvar for trygg matforsyning i hele Norge. Det ligger i oppdraget vårt, og det tar vi på største alvor, skriver Ivsett.

Vil ta saken videre

NLF har varslet at de vil ta saken til både politikere, TINEs styre og selskapets eiere dersom praksisen ikke endres.

TINE på sin side understreker at avtalen med Intercargo er liten i omfang, fullt lovlig og ikke et uttrykk for en strategi om å erstatte norske transportører.

Flere nyheter: