Menu
Aftenposten har et totalopplag på 254.000. VG+ har 253.000 og Dagbladet Pluss har 85.000. Foto: Lise Åserud / NTB

Tilbakegang for norske aviser i første halvår

Norske aviser merker at folks privatøkonomi blir dårligere. Avisene hadde et opplagsfall på 2,6 prosent i første halvår sammenlignet med samme halvår i fjor.

Av NTB | 20.09.2023 09:32:26

Kultur og underholdning: Det heldigitale opplaget utgjør nå 60 prosent, men den digitale veksten veier ikke opp for tilbakegangen på papir.

– Dette er en merkbar nedgang etter mange år med opplagsvekst. Mediebransjen er blant de første som merker det når folks privatøkonomi blir trangere. Noe av svaret på tilbakegangen ligger nok her, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

De nasjonale avisene som tidligere har stått for mye av veksten, har nå en tilbakegang på 1,8 prosent, mens nisjeavisene samlet går tilbake 5,1 prosent.

En av fem titler har fått færre heldigitale abonnenter. Det er kun hos de minste lokalavisene og de største lokal- og regionavisene at digitalveksten veier opp for tilbakegangen på papir.

Blant de nasjonale avisene er det bare Dagbladet Pluss som kan vise til vekst med mer enn 6700 nye abonnenter siden i fjor.

Dagen og Subjekt øker mest blant nisjeavisene med henholdsvis 1700 og 1000 nye abonnenter. Lokalavisene Stjørdalsnytt og Avisa Oslo kan vise til en opplagsvekst på over 1000 siden i fjor.

Aftenposten har et totalopplag på 254.000. VG+ har 253.000 og Dagbladet Pluss har 85.000.

(©NTB)

Flere nyheter: