Ti år med «Vinterveiens helter» – norsk bilberging er blitt internasjonal tv-suksess
I oktober er Vinterveiens helter tilbake på National Geographic med sin tiende sesong.
TV: Serien om norske bilbergere som redder kjøretøy på glatte vinterveier har gått fra å være et nisjeprosjekt til å bli en internasjonal publikumssuksess.
– Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle være på skjermen ti år etter start. Nå får jeg brev og meldinger fra hele verden, sier Thord Paulsen, som har vært med fra første sesong sammen med Bjørn Lægreid og Jo Roger Blengsli.
Serien viser dramatiske redningsaksjoner, som når en trailer med 20 tonn laks velter over i motsatt kjørebane og tre bergingsbiler må til. Produsent Anders Askestad roser bilbergernes innsats i all slags vær.
National Geographic kaller suksessen et bevis på seriens brede appell. – Kombinasjonen av spektakulær natur, hardt vær og ekte mennesker gjør at vi fortsatt når nye seere etter ti år, sier Vibeke Lia.