Sunnhordland bør melde overgang til Rogaland
I Bergensregionen er politikerne negative til Hordfast. Med Rogfast blir veien til Stavanger kort og hele Sunnhordland kan ha mye å vinne på å melde overgang til Rogaland.
Samfunn: Med Hordfast utsatt minst 12 år, forblir Sunnhordland en utkant med svake muligheter for vekst og utvikling. Nå er det flere næringslivsleder og politikere som vil ta opp igjen debatten om overgang til Rogaland.
Statens vegvesen opplyser at anleggsarbeidet på Randaberg, Kvitsøy og Bokn går tilnærmet som planlagt, med en forventet veiåpning i 2033. Dette vil redusere reisetiden fra Haugalandet til Randaberg med 40 minutter.
Hordfast-prosjektet er fjernet fra Nasjonal transportplan 2025-2036 og plassert i en utviklingsportefølje, noe som har skuffet flere aktører.
Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen, mener ifølge Sunnhordland at Vestlandet ikke lenger står samlet, og at Hordfasts skjebne vil påvirke regionens fremtid.
Selv om regjeringen ikke har prioritert Hordfast, er det fortsatt håp om å sikre prosjektet finansielt frem mot behandlingen i Stortinget.
Samtidig vurderer aktører i Sunnhordland å rette oppmerksomheten sørover, da Nye Veier bygger ny E39 mot Kristiansand, og Rogfast-prosjektet allerede er i gang, melder avisa.