Menu
Karsten Warholm greide ikke å slå stavkongen Armand Duplantis på 100 meter. NRK har i etterkant fått kritikk for å ha hatt en reklamepreget sending fra Zürich. Foto: Michael Buholzer / Keystone / AP / NTB

Sterke reaksjoner på NRKs sending fra Warholm-tapet: – OL-gull i god reklame og PR

NRK ga sponsorer mye skjermtid da Karsten Warholm ble slått av Armand Duplantis på 100 meter. Kritikerne mener de fikk gratis reklame i beste sendetid.

Av NTB | 05.09.2024 13:55:31

Kultur og underholdning: I alt 548.000 seere fikk med seg vinnerløpet til stavkongen Duplantis. Svensken kom best ut og vant klart i showduellen i på Letzigrund stadion i Zürich.

NRK ladet opp til løpeet med en oppkjøring på 40 minutter, og i snitt ble den fulgt av 429.000 seere. Mesteparten besto av bilder NRK fikk direkte fra arrangøren, og det førte til at sponsorene Red Bull og Puma ble svært synlige i TV-ruten.

Mange har reagert på eksponeringen. Blant dem er administrerende direktør Knut Kristian Hauger i bransjemagasinet Kampanje.

– Det var en sending som bærer preg av et kommersielt produkt. Totalt sett virket programmet å være et stykke unna det vi vanligvis forbinder med NRK-standard, sier Hauger til NTB og fortsetter:

– Jeg tipper det diskuteres ganske høylytt på Marienlyst. NRK var ekstremt rause med å gi kommersielle aktører svært god eksponering og synlighet midt i beste sendetid. Dette ble som et OL-gull i god reklame og PR.

«Det var vel sponsoren til Warholm og Duplantis som var kveldens store vinner», skrev Lersveen.

Redaksjonssjef Anders Sårheim i NRK Sport erkjenner at det ble vel mye reklame i onsdagens sending.

– Vi har hatt runder på det vi mener var i overkant eksponering av de kommersielle aktørene. Dette har vi tatt opp med arrangøren og produksjonen. Det løpet må vi gå opp, sier Sårheim til NTB.

Han legger til at NRK var forberedt på «en del logoer i monitor».

– Sånn er idretten blitt, men vi diskuterer dette ofte. Vi må ha forståelse for at kommersielle interesser vil vise seg fram, men vi må sørge for å ha et produkt vi kan vise til våre seere.

– De bildene skulle vi helst ha unngått, sier Sårheim.

Han understreker at det var naturlig for NRK å sende duellen mellom Warholm og Duplantis. Statskanalen gjorde en egen avtale for å kjøpe rettighetene til løpet.

– Vi var trygge på at det skulle gå bra, og det meste står vi veldig godt og trygt i, men vi må ha dialog om det vi synes var i overkant.

Torsdag er det et tradisjonelt Diamond League-stevne i Zürich.

Hauger synes sendingen framsto kunstig og litt slapt av NRK. I sosiale medier reagerte også mediefolk som Jan Åge Fjørtoft og Ernst A. Lersveen.

Det er spesielt bildene fra oppvarmingen som NRK selv reagerer på. Der var utøverne tett på merkevarene, og man kunne blant annet se Warholms trener Leif Olav Alnes med en sponsormerket drikkeboks i hånden.

(©NTB)

Flere nyheter: