reklame for Haugesund Hudpleieklinikk
Menu
Statsminister Jonas Gahr Støre sier det ikke er forsvarlig å bruke så mye penger på skipstunnelen på Stad. Foto: Jonas Fæste Laksekjøn / NTB

Stad skipstunnel for dyr – vrakes i statsbudsjettet

Regjeringen mener skipstunnel i Stad blir for dyrt og fjerner prosjektet fra statsbudsjettet for 2026. – Dette er tidenes løftebrudd, mener Senterpartiet.

Av NTB | 10.10.2025 08:43:23

Politikk: – I forslaget til statsbudsjett vil vi gjøre det kjent at vi avslutter arbeidet med Stad skipstunnel. Det blir så dyrt at vi mener det ikke er ansvarlig å gå videre med prosjektet, sier statsminister Jonas Gahr Støre til NRK.

Skipstunnelen var ment å skulle gjøre det tryggere å seile gjennom værharde Stad. Prosjektet har vært utredet mer enn 20 ganger siden 1990 og har vært ut og inn av statsbudsjettene i flere tiår.

I 2021 stemte alle partier på Stortinget utenom MDG ja til prosjektet.

Både Kystverket og kommunene i området har brukt flere hundre millioner kroner på eiendomskjøp, planlegging og tilrettelegginger.

Den opprinnelige kostnadsrammen var på 5 milliarder 2025-kroner. I 2023 ble prosjektet satt på vent etter en ny prognose fra Kystverket på 7,1 milliarder. I det siste kostnadsanslaget beløper prosjektet seg til 9,4 milliarder kroner.

Han sier videre at det ikke går an å få gjennomført prosjektet rimeligere. Og at det på grunn av mye oppmerksomhet rundt skipstunnelen, er riktig at informasjonen kommer fram før forslaget til statsbudsjettet blir lagt fram.

– Dette handler i bunn og grunn om trygghet for sjøfolk og beredskap for kystnær transport. Stad er et av de mest krevende og værutsatte farvannene vi har, og beslutningen får direkte betydning for mannskapene som seiler her, sier Hans Sande, administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund i en pressemelding.

Forbundet mener at tunnelen ville bidratt til å redusere ulykkesrisiko og å styrke regulariteten i sjøtransporten.

– Stad skipstunnel er ikke et symbolprosjekt, men et konkret tiltak for å forbedre sikkerheten og forutsigbarheten i sjøtransporten, sier han.

Han sier at Norsk Sjøoffisersforbund forventer at Stortinget ser den langsiktige verdien av prosjektet.

Han sier videre at Arbeiderpartiet bryter løftene sine.

– Stadlandet er det mest værutsatte og farligste havstykket vi har langs norskekysten. Vind-, strøm- og bølgekombinasjonen rundt denne kystlinjen gjør strekningen til et spesielt krevende område, sier Bård Hoksrud (Frp), leder av transportkomiteen, i en pressemelding.

Han sier at Frp vil fortsette å stå for utbygging, og at han vil ha en gjennomgang av kostnadene og se på om noe kan kuttes.

– Det er klart dette ikke er moro i det hele tatt. Jeg er veldig, veldig skuffa. Og ganske sint, sier hun til avisen.

Hun sier at kommunen har brukt rundt 50 millioner kroner på forberedelsene av prosjektet.

– Det er penger som er brukt på bakgrunn av et vedtak i Stortinget. Vi måtte bruke pengene for å svare ut oppdraget, og da tenker jeg det er respektløst overfor kommunen å ikke gjennomføre prosjektet, sier Kvåle.

Beskjeden om at skipstunnelen ikke ble inkludert i forslaget til statsbudsjettet, fikk hun torsdag kveld.

– Avgjørelsen til Støre er en vinn-vinn-vinn situasjon: vi sparer både penger, utslipp og natur! Skal omstillingen til et utslippsfritt Norge bli en realitet må penger nå omprioriteres til kollektiv slik at det faktisk blir enklere og billigere å velge klimavennlig, sier hun.

– Vi må prioritere og snu på hver krone for å bruke pengene så effektivt som mulig. Derfor sier vi nei til dette prosjektet, som vi mener ikke forsvarer så stor pengebruk, sier Støre.

Norsk Sjøoffisersforbund mener Stad skipstunnel handler om sikkerhet og beredskap, og at skipstunnelen skal bidra til å gi en mer robust kystinfrastruktur.

– Dette er tidenes løftebrudd fra Arbeiderpartiet. Stortingsrepresentantene til Arbeiderpartiet gjorde sterke valg i både Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal med lovnader om at de skulle kjempe for dette prosjektet, sier Erling Sande leder for Senterpartiet i Sogn og Fjordane i en pressemelding fra Senterpartiet.

Judith Kvåle (Ap) ordføreren i Stad sier til Byggeindustrien at hun er skuffet over eget parti.

Oda Indgaard, MDGs stortingsrepresentant i transportkomiteen, sier derimot at det er et signal om at regjeringen forstår å prioritere samferdselspolitikken.

Flere nyheter: