Solid Uno-X-effekt for TV 2 – jubler for gode seertall fra Tour de France
TV-tallene fra Tour de France har gjort et hopp sammenlignet med tidligere år. TV 2 setter det i sammenheng med den historiske Uno-X-deltakelsen.
Kultur og underholdning: Et norsklisensiert lag på startlisten i verdens største sykkelritt synes å ha slått positivt ut for interessen for TV-sendingene fra Spania og Frankrike.
Tall NTB har fått tilgang til viser at TV 2 på det meste hadde 172.000 seere innom sine sendinger fra lørdagens åpningsetappe med start og mål i Bilbao.
Søndag gjorde det tilsvarende tallet et solid hopp til 247.000, mens fasiten mandag ble 205.000.
De to første etappene av fjorårets ritt hadde til sammenligning snitt på henholdsvis 58.000 og 94.000 seere. I 2021 var tallene enda et hakk lavere.
Sportsredaktør i TV 2, Vegard Jansen Hagen, mer enn antyder at den historiske Uno-X-deltakelsen trolig ligger bak løftet i oppslutning kanalen har sett de siste dagene.
– Veldig fornøyd med seertallene de tre første dagene av årets Tour de France. Det er jo et trofast publikum i bunn, og så ser vi nok summen av en hel del positive faktorer som løfter oss, der Uno-X er den viktigste av dem, sier han til NTB.
– Vi har veldig god tilgang til Uno-X, som gir TV 2-seerne et unikt innblikk i det indre liv i Tour de France. Det gir en ekstra dimensjon til sendingene og enda mer å spille på, så det å ha et norsk lag i Tour de France er på alle måter positivt for oss, sier Jansen Hagen.
Foreløpig har det historiske norske laget riktignok til gode å prege resultatlistene i Tour de France-debuten.
Alexander Kristoffs 14.-plass på mandagens etappe er det så langt det beste enkeltresultatet.
Lørdag fulgte i snitt 79.000 seere sendingen, mens søndagsetappen med målgang i San Sebastián oppnådde et snitt på 113.000.
Han peker videre på at muligheten kanalen gir seerne til å få et innblikk bak kulissene i Uno-X-systemet, trolig også spiller inn.
(©NTB)