Schibsteds norske mediehus øker de digitale inntektene
Schibsteds norske mediehus har fremgang i digitale inntekter og lønnsomhet for 2024, til tross for et utfordrende marked.
Kultur og underholdning: Dette fremgår av årsregnskapene for selskapets norske medievirksomheter.
– Flere av selskapene viser positiv utvikling i et utfordrende marked – med sterk journalistikk, økte digitale inntekter og bedre økonomiske resultater, sier konsernsjef Siv Juvik Tveitnes i Schibsted i en pressemelding.
Nøkkeltall fra regnskapene inkluderer blant annet:
* VG oppnådde et driftsresultat på 6 millioner kroner, en forbedring fra fjorårets minus 1 million.
* Aftenposten økte driftsresultatet med 14,4 prosent til 140,1 millioner kroner.
* E24 reduserte sitt underskudd med over 9 millioner kroner.
* Podme AS økte driftsinntektene med 31 prosent og abonnementsbasen med 26 prosent.
Til tross for generell fremgang møter noen av mediehusene fortsatt utfordringer. Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad opplevde nedgang i driftsresultatene, hovedsakelig grunnet lavere annonseinntekter for de trykte utgavene.
Schibsted-sjefen påpeker at kostnadsprogrammet som ble igangsatt i 2022 fortsatt hadde effekt gjennom 2024, og bidro til å motvirke noe av effekten av lønns- og prisvekst i flere av selskapene.
(©NTB)