Regjeringen forbyr markedsføring av usunn mat og drikke overfor barn
Regjeringen høstet kritikk for forslaget om å forby markedsføring av usunn mat og drikke som er særlig rettet mot barn. Fredag ble forskriften vedtatt.
Politikk: – Vi er opptatt av at barn og unge skal ha god helse, og at det skal være lett å ta gode valg i hverdagen. Regjeringen gjennomfører dette grepet fordi vi er opptatt av å beskytte barna våre og helsen deres, sier helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre (Ap) i en pressemelding.
Forslaget om forbud er en oppfølging av Folkehelsemeldingen, og regjeringen sendte det på høring i august i fjor.
Blant disse justeringene er at det er tatt inn et unntak for å bruke varemerker i forbindelse med sponsing, så lenge det ikke er et varemerke for konkrete produkter som omfattes av produktlisten.
– Med denne forskriften er Norge et foregangsland. Vi tar ansvar og legger til rette for at færre barn blir utsatt for negativt press som fører til et usunt kosthold, som igjen kan være skadelig for barnas helse, sier Vestre.
Regelrådet, som er et statlig organ som uttaler seg om forslag til nye lover og regler som påvirker bedriftenes arbeidsbetingelser, mente i fjor høst at forslaget var for dårlig utredet. De ga det derfor rødt lys, som er deres laveste av tre karakterer på utredningskvalitet.
– Vi i Kreftforeningen har kjempet i årevis for at politikerne skal innføre strengere regler for markedsføring av usunn mat og drikke mot barn og unge. Vi er derfor utrolig glade for dagens nyhet! Dette er et enkelt tiltak som gir barn og unge et bedre utgangspunkt for en god helse gjennom livet, sier generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross.
– Det er godt dokumentert at det er en sammenheng mellom det barn og unge eksponeres for og det de konsumerer, understreker hun.
I høringsrunden kom det inn rundt 150 innspill, og Helse- og omsorgsdepartementet konstaterer at det «har blitt møtt med mye engasjement.» Det understrekes samtidig at forskriften er justert og tydeliggjort for å imøtekomme problemstillingene som ble spilt inn i høringsrunden.
NHO Mat og Drikke var svært kritisk til forslaget i fjor høst og pekte på at det innebærer et tilnærmet markedsføringsforbud for en rekke produkter uavhengig av aldersgrupper, ikke kun et begrenset forbud mot markedsføring mot barn. De mener også at forskriften er uklar og i praksis kun rammer norske produsenter.
Kreftforeningen mener forbudet er fantastiske nyheter og mener Norge tar et viktig skritt i global sammenheng.