Reagerer på Novo Nordisk-kampanje: – På grensen av det lovlige
Den danske legemiddelgiganten Novo Nordisk oppfordrer nordmenn til å snakke om fedme og gå til fastlegen i en omfattende kampanje, skriver TV 2.
Økonomi og næringsliv: Selskapet, som står bak slankemedisinen Wegovy og diabetesmedisinen Ozempic, har opprettet nettsiden snakkomvekt.no. Der trøster de med at «du er ikke alene» og at «det hjelper å snakke med noen dersom du sliter med overvekt», skriver TV 2.
Samfunnsdebattant Marianne Sæbø reagerer kraftig på markedsføringen.
– Jeg har ikke så mange varme følelser rundt strategien til Novo Nordisk. Det er jo åpenbart hvorfor en legemiddelaktør vil ha noen til å dra til fastlegen for å snakke om vekt, sier hun til TV 2.
Den danske helsejuristen Kent Kristensen mener kampanjen kan være i strid med loven.
– Min vurdering er at annonsene ligger helt på grensen av det lovlige, noen nok også over, sier han.
Helsedirektoratet sier kampanjen ikke er ulovlig, men er enig i at selskapet opererer i en gråsone.
– Helseinformasjon til befolkningen skal være nøytral, kunnskapsbasert og fri for kommersielle interesser. Denne typen kampanje kan bevege seg i en gråsone mellom folkeopplysning og markedsføring, sier divisjonsdirektør Linda Granlund.
Novo Nordisk avviser kritikken. Leder for myndighetskontakt Lasse Moe sier til TV 2 at de forholder seg til gjeldende regelverk.
– Det antydes at vi beveger oss i en gråsone, og det mener vi er feil, sier Moe.
(©NTB)








