Ulik lokal konkurranse blant dagligvarekjedene
Det er stor forskjell i dagligvarekjedenes strategier for butikketablering, viser en kartlegging Konkurransetilsynet har gjort.
Økonomi og næringsliv: – Graden av lokal konkurranse kan påvirke matprisene nasjonalt og lokalt, og er derfor noe tilsynet følger med på, sier avdelingsdirektør Beate Berrefjord ved avdeling for mat, handel og helse i Konkurransetilsynet i en pressemelding.
Hun sier det er viktig at det i kommuner med svak konkurranse blir lagt til rette for flere aktører.
I Konkurransetilsynets dagligvarerapport kommer det fram at 12 prosent av landets dagligvarebutikker ikke har konkurrenter fra andre kjeder i nærheten. Ytterligere 18 prosent møter konkurranse bare fra én annen kjede.
Konkurransetilsynets kartlegging viser blant annet at Norgesgruppen og Coop etablerer og opprettholder butikker både i områder med svak konkurranse og i områder med sterk konkurranse.
– Rema og Bunnpris på sin side etablerer butikker i mer sentrale områder og er derfor sjelden alene i kampen om kundene, skriver tilsynet.
Det norske dagligvaremarkedet er preget av de tre store dagligvarekjedene Coop, Rema og Norgesgruppen, som til sammen kontrollerer rundt 95 prosent av markedet.
(©NTB)