Pyskolog mener barn mister viktig lærdom ved sokkesalg
Når en skal selge diverse produkter som for eksempel sokker til inntekt til idrettslag og foreninger via kjappe innlegg på sosiale medier mister barn viktig lærdom. Det mener flere eksperter.
Haugesund: Barn mister viktig viktig lærdom når en skal selge diverse produkter til inntekt til lag og foreninger. Det mener Psykolog og seniorforsker på Folkehelseinstituttet, Ragnhild Bang Nes, melder NRK.
Nes sier det er foreldrene som stort sett gjør dugnaden via kjappe innlegg i sosiale medier. – Foreldre og unger bør gjøre dugnaden i lag, ikke bare foreldrene, sier Nes til statskanalen.
10-åringen Maiken Klovning Thorland fra Haugesund, som spiller håndball for Rival i Haugesund, sier det er spesielt. – Det er jo vi som skal samle inn pengene til laget, sier Thorland.
Nes er enig med Thorland. – En føler gjerne det er praktisk å ligge ut salg av toalettpapir eller sokker på sosiale medium når poden skal til Polen eller på korpstur, sier psykolog Ragnhild Bang Nes videre.
Tidligere forsker, Audun Fladmoe, har tidligere forsket på betydningen av dugnadsarbeid for lag og foreninger.
– Forskningen tyder på at både det at en selv har vært aktiv i foreningsliv under oppveksten og at foreldrene har vært aktiv da en var barn, har betydning for om en selv fortsetter som frivillig når en er voksen, sier Fladmoe.