Pumpeprisene etter valget: Rødgrønt peker opp – FrP lover kutt
NAF advarer mot «dobbel CO₂-avgift» når EUs nye klimakvoter (ETS2) treffer drivstoff fra 2027, og ber politikerne kutte andre bilavgifter for å skjerme pumpeprisen. Se hva partiene mener.
Drivstoffpriser: NAF advarer mot «dobbel CO₂-avgift» når EUs nye klimakvoter (ETS2) treffer drivstoff fra 2027, og ber politikerne kutte andre bilavgifter for å skjerme pumpeprisen.
Samtidig går partiene til valg med tydelig ulike kurs: SV/MDG vil øke avgiftene, Ap har balansert med kompensasjon, Høyre og Venstre vil ikke «nulle ut» CO₂-avgiften – og FrP vil kraftig ned i pris ved pumpene.
Ved rødgrønn seier med sterk SV/MDG-innflytelse taler program og utspill for høyere pumpepriser.
Ved borgerlig seier med FrP-tyngde taler alt for lavere pumpepriser. En Høyre/Venstre/KrF-dominert borgerlig regjering peker derimot mot høyere karbonprising – og dermed høyere pumpepris over tid. Styrkeforholdet mellom partiene vil dermed være avgjørende for prisen ved pumpene.
Hva partiene sier (program og utspill)
Arbeiderpartiet (Ap): Har hevet CO₂-avgiften i tråd med 2030-målet, men samtidig redusert andre bilavgifter (særlig veibruksavgift) for å dempe utslag på pumpeprisen. I budsjettet for 2025 ga dette små/netto moderate utslag per liter. Linjen tilsier videre «balansert» opptrapping med kompensasjon.
SV: Vil øke CO₂-avgiften (mål 3 500 kr/tonn i 2030) og reversere kuttene i veibruksavgiften (øke diesel, reversere kutt på bensin). Dette gir høyere pumpepriser.
SV
MDG: Vil reversere regjeringens kutt i veibruksavgift på bensin/diesel og trappe CO₂-avgiften videre opp, kombinert med «klimabelønning» tilbake til folk. Gir høyere pumpepris, men med delvis kompensasjon.
Miljøpartiet De Grønne
Høyre: Vil ikke kompensere CO₂-avgiftsøkning med kutt i veibruksavgiften, og sier tydelig at fossilt drivstoff må bli dyrere over tid.
Nationen
Tu.no
Venstre: Øker CO₂-avgiften raskere (plan mot 3 000 kr/tonn 2030), og vil reversere veibruksavgiften til 2021-nivå. Klart høyere pumpepris over tid.
Venstre
KrF: Legger vekt på at «forurenser betaler» og øker CO₂-avgiften i sitt alternative budsjett – ikke et parti som normalt støtter store kutt i drivstoffavgifter.
Kristelig Folkeparti
FrP: Går til valg på kraftige kutt i drivstoffavgifter. I alt-budsjettet: minst halvere veibruksavgiften; i medieutspill: fjerne hele veibruksavgiften (anslått >5 kr/l i bensinkutt, ~3,30 kr/l diesel). Dette trekker pumpeprisene klart ned ved borgerlig seier med FrP-innflytelse.