Menu
Black Friday, Black Days og Black Week er godt synlig I butikkenes utstillingsvinduer på Karl Johan i Oslo. Foto: Thomas Fure / NTB

Prisjakt: Fortsatt stor fare for «luretilbud» på Black Week

Prissammenligningstjenesten Prisjakt ser også i år tegn til at mange nettbutikker setter opp prisene sine i forkant av Black Week.

Av NTB | 03.11.2025 16:52:56

Økonomi og næringsliv: – Dessverre tror jeg at det i år kommer til å bli en like stor risiko for å bli lurt under Black Friday og Black Week. Vi har tittet på prisøkningene i oktober, og vi ser at butikkene allerede har hevet prisene ganske reelt for å kunne senke dem igjen på Black Friday, sier forbrukeranalytiker Isabella Ahmadi hos Prisjakt til Handelswatch.

Prisjakt har fortsatt ikke gått ut med konkrete tall, men antyder at prisutviklingen følger samme mønster som i fjor. Da mistenkte de at én av seks tilbud under Black Week var «luretilbud».

– Forrige år var det en rekordhøy andel av mistenkte luretilbud vi kunne se i den norske netthandelen. Vi så at mange butikker hadde hevet prisene på varer i forkant, for så å senke dem under kampanjen, sier Ahmadi.

Tilbudsuken Black Week starter mot slutten av november, og toppes med Black Friday 28. november.

Nye EU-regler som nå er del av norsk lov, sørger for at butikkene må vise den laveste prisen en vare har hatt de siste 30 dagene før salget.

Prisjakt sier til Handelswatch at de ser at forhandlere skrur opp prisene i god tid før november, for deretter å markedsføre med rabatt basert på kunstig høye priser.

(©NTB)

Flere nyheter: