Popmusikkens forkjemper Vidar Lønn-Arnesen er død
NRK-veteranen Vidar Lønn-Arnesen, som ledet seer- og lyttermagnetene «Da Capo!» og «Ti i skuddet», er gått bort.
Kultur og underholdning: – Det er med stor sorg vi må meddele at vår kjære, elskede pappa og ektemann brått forlot oss i dag etter kort tids sykeleie, skriver familien i en melding til NTB fredag.
NRK-veteranen ble 85 år gammel. Han var tilknyttet NRK helt fra 1962 og fram til 2010.
Vidar Lønn-Arnesen kom fra Lardal i Vestfold og vokste opp i Horten.
Programmet gikk helt fram til 2007, og Lønn-Arnesen var programleder fram til 1990.
Underholdningsredaktør Charlo Halvorsen, som selv har vært i NRK i mange år, skildrer Lønn-Arnesen som en forkjemper for populærmusikk på radio.
– Det er litt rart å tenke på nå som det er populærmusikk på radioen hele døgnet, men på 60- og 70-tallet var det stor mangelvare. Han var ambassadør for å også spille den musikken som unge folk likte. Det var noe å kjempe for på den tida, sier Halvorsen til NRK.
På 1990-tallet gjorde han suksess som programleder i «Da Capo!» sammen med Gunvor Hals. I 2010 gikk han av med pensjon i NRK, men han kom tilbake på lufta på kanalen Radio Vinyl i 2018. Han var da på plass som programleder etter flere års radiotaushet med godlåter fra 50-, 60- og 70-tallet i programmet «Hitparaden».
Der gjenopplivet han også «Ti i skuddet» – med samme gjester og spillelister.
– Dette skal bli så originalt som mulig uten mentometerknappen, og jeg håper det skaper de beste minner og den samme begeistring hos dagens lyttere, sa Lønn-Arnesen den gang til NTB.
– Jeg forelsket meg fra første øyeblikk da jeg møtte Tove i Det hvite hus på Marienlyst i Oslo. Så ble hun senere engasjert som sekretær for «Ti i skuddet» og vi ble forlovet i september 1966, fortalte radioveteranen.
Som artist ga han ut ti plater mellom 1974 og 1999. I 2006 fikk han hedersprisen i Prix Radio, og i 2010 fikk han Kongens fortjenstmedalje for rollen i norsk kulturliv.
Han startet og ledet NRK-programmet «Ti i skuddet» fra 1965. Konseptet var helt nytt – og det var for de unge. To juryer med 100 ungdommer i hver trykket på mentometerknapper for å stemme fram de beste låtene. Med ørene klistret til radioen satt unge lyttere klare med fingeren på opptaksknappen på kassettspilleren når programmet gikk på lufta. Plater var dyrt, mens en mye rimeligere tom kassett rommet mange hitlåter.
Han ble også kjent på TV og ledet flere MGP-finaler.
Han hadde dessuten samme radiomakker i studio: Kona Tove, som han møtte da han begynte i NRK.