Nye drosjeregler gjelder fra nyttår – kan gi tryggere turer
Flere nye drosjeregler trer i kraft fra nyttår. Det innebærer blant annet at en drosjeeier kun kan knyttes til én sentral.
Økonomi og næringsliv: I mai vedtok Stortinget regjeringens forslag til endringer i drosjereguleringen, og nå er det bestemt at de fleste skal tre i kraft fra nyttår:
* Fylkeskommunenes får ansvar for å vurdere om drosjetilbudet er godt nok.
* Fylkeskommunene kan fortsatt tildele eneretter, men områdene må ikke lenger følge kommunegrensene.
* Drosjeløyvehaver kan bare være tilknyttet én sentral.
Denne regelen skal blant annet bidra til at sentralene får bedre kontroll og kan fange opp juks blant både drosjeeiere og sjåfører.
Regelen om én sentral per taxi skal også gjøre det enklere for politiet å få tilgang til posisjonsdata for å oppklare uønskede hendelser på drosjeturen.
– I tillegg blir det enklere for kundene å klage når det kun er én sentral å forholde seg til, påpeker regjeringen i sin pressemelding.
Målet er å sikre at kravene til aktørene planlegges, organiseres, utføres og vedlikeholdes i henhold til regelverket.
Det er fylkeskommunene som skal være tilsynsmyndighet for internkontrollen. Grunnen til at dette først skal gjelde om nesten et år, er at alle instansene trenger tid til å få på plass nødvendige rutiner for dette, går det fram av pressemeldingen.
De understreker at de kommer til å følge nøye med på hvordan endringene blir i praksis.
– De nye reglene stiller krav til både ressurser og organisering, og vi vil følge nøye med på hvordan de praktiseres i hvert fylke. Vår rolle blir å sikre at gjennomføringen skjer på en måte som ivaretar både drosjeeierne, sentralene og kundene.
Dagens regjering lovte i Hurdalsplattformen flere tiltak for bedre kontroll med næringen. Noe av det er innført allerede.
– Vi har blant annet gjeninnført krav om fagkompetanse hos innehavere av drosjeløyve, krav om sentraltilknytning og krav om bankgaranti, sa samferdselsministeren til NTB i januar, da det også ble innført pristak i de store byene.
– Dette er viktige lovendringer for både drosjekunder og hele næringen. Det skal bidra til at det er et tilfredsstillende tilbud i hele landet, bedre etterlevelse av regelverket, hvit økonomi og ikke minst gir det bedre trygghet til kundene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding.
Fra 1. juli neste år skal et krav om internkontroll tre i kraft. Det skal skje i både sentralens egen virksomhet og i virksomhetene til alle de tilknyttede drosjeeierne.
– Vi ser positivt på flere av endringene, særlig tydeliggjøringen av fylkeskommunenes ansvar og kravet om én sentraltilknytning, som vil styrke seriøsiteten i bransjen, heter det på Norges Taxiforbunds sider.
Etter at Solberg-regjeringen gjennomførte et frislipp i taxibransjen i 2020, eksploderte antall taxiløyver, spesielt i Oslo. Det dukket opp flere nye selskaper som kjørte et helt annet prisregime enn det som før var vanlig, og dermed også flere historier om folk som fikk sjokkregninger på taxiturene sine.
(©NTB)