Menu
Ved hjelp av norske helseregistre har forskerne sett på utviklingen hos over én million barn i alderen 4 til 17 år, født mellom 1991 og 2012. Foto: Gorm Kallestad / NTB

NTNU: Økt risiko for psykiske problemer for de yngste i klassen

Data fra 1,1 million norske barn viser at de som er yngst i klassen, har høyere risiko for å få psykiske problemer, enn de som er født tidlig på året.

Av NTB | 29.05.2025 09:02:55

Fritid: Det viser en fersk studie fra NTNU, nylig publisert i BMJ Paediatrics Open.

– Funnene våre viser at de yngste i klassen oftere diagnostiseres med en psykisk lidelse enn de eldste, sier stipendiat Christine Strand Bachmann ved Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie, NTNU, til Gemini.

Ved hjelp av norske helseregistre har forskerne sett på utviklingen hos over én million barn i alderen 4 til 17 år, født mellom 1991 og 2012.

De fant at både gutter og jenter født i oktober, november og desember, oftere får en psykisk diagnose av spesialisthelsetjenesten, enn jevnaldrende barn født i januar, februar og mars.

– Vi så en økt forekomst på 20–80 prosent for de yngste i klassen, avhengig av om barna var født til termin eller født for tidlig, sier Bachmann.

Det er kjent at barn født prematurt, kan ha en økt sårbarhet for dårlig psykisk og sosial helse sammenlignet med barn og unge født til termin.

– Risikoen ved å være født sent på året kommer for de premature på toppen av denne sårbarheten, sier Bachmann.

De yngste premature jentene hadde en betydelig økt risiko for å bli diagnostisert med lidelser i det emosjonelle spekteret, som angst, depresjon og tilpasningsforstyrrelser, sammenlignet med jenter født prematurt tidlig på året.

Bachmann ser det som én løsning, men sier at ekstra støtte kan gjøre nytte.

– Skolesystemet klarer ikke i stor nok grad å tilrettelegge for barn med normal, men likevel mer umoden, atferd, påpeker hun.

Den potensielle ulempen ved å være født sent på året, er tydelig for blant annet forsinket utvikling innen områder som språk, skoleferdigheter og motorikk. Sammenhengen er tydeligst for ADHD.

Funnene føyer seg inn i rekken av studier som viser forskjeller mellom de yngste og de eldste i skoleklassen. Senest i februar kom en studie fra Folkehelseinstituttet (FHI) som også viste at de som er eldst i klassen ved skolestart, har betydelige lavere risiko for å få en ADHD-diagnose. Det ble også vist at de eldste i klassen generelt presterer bedre på skolen. Mer tilgang til fleksibel skolestart, har vært diskutert.

(©NTB)

Flere nyheter: