Menu
Norske aviser tjener mindre på annonser, både på papir og på nett. Foto: Cornelius Poppe / NTB

Norske aviser med rekordlave annonseinntekter i 2024

Hard konkurranse fra globale selskap førte til historisk lave annonseinntekter for norske aviser i 2024, ifølge en ny rapport fra Medietilsynet.

Av NTB | 27.06.2025 07:43:59

Kultur og underholdning: Avisenes annonseinntekter falt med 332 millioner kroner, en nedgang på 8,1 prosent fra året før.

– Reduksjonen i annonseinntekter fører til at driftsøkonomien til redaktørstyrte medier blir mer sårbar, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

Hun peker på konkurransen med de globale aktørene, som i 2024 hadde en markedsandel på 47 prosent i Norge, som en viktig årsak. De norske avisene hadde på sin side en markedsandel på kun 14 prosent, ifølge anslag i Medietilsynets rapport.

For første gang siden 2017 ser man ikke kun en nedgang i de papirrelaterte annonseinntektene, men også i de digitale. Samlet sett er annonseinntektene redusert med totalt 502 millioner, altså 11,8 prosent.

Samtidig har avisene for første gang høyere inntekter fra rene digitale kilder enn fra produkter der papiravisen er inkludert.

– Papiravisa er fremdeles lønnsom, men den digitale utviklingen fortsetter selvsagt for hele bransjen. Selv om brukerinntektene har hatt en viss vekst det siste året, kompenserer veksten likevel ikke for fallet i annonseinntekter. I sum gikk driftsinntektene til avisene dermed ned i fjor, sier Velsand.

(©NTB)

Flere nyheter: