Menu
Norske annonsører vil bruke mer penger på internasjonale mediegiganter neste år, viser Annonsørrapporten til Annonsørforeningen (ANFO). Illustrasjonsfoto: Beate Oma Dahle / NTB

Norske annonsører vil sende mest penger ut av landet neste år

Norske annonsører ser mot lysere tider i 2025, viser en ny rapport. Selv om alle ønsker sterke, redaktørstyrte norske medier, vil mer penger gå til utlandet.

Av NTB | 20.10.2024 16:59:09

Kultur og underholdning: Norske annonsører vil bruke mer penger på internasjonale mediegiganter neste år, viser Annonsørrapporten til Annonsørforeningen (ANFO), skriver Medier24. Plattformer som Meta og Google er blant dem som får sterkest vekst i markedsandelene neste år.

Nesten halvparten av de spurte, 45 prosent, av annonsørene tror det blir bedre tider neste år. 14 prosent tror det blir dårligere tider, mens de resterende tror det blir uendret.

– Vi ønsker sterke norske redaktørstyrte medier, men en stadig større andel av annonsørenes budsjetter går til utlandet, sies det i rapporten.

Dette beskrives som et paradoks ettersom tilliten til norske medier er økende og tilliten til sosiale medier går ned, står det videre med henvisning til funn gjort av Kantar Media. For selv om tilliten er økende, faller bruken av de norske avisene. Det gjelder også på internett og det er ikke bare papiravisens oppslutning som går ned.

Undersøkelsen viser også et sprik mellom hvor markedsførere tror folk liker å se reklame. Mens proffene tror folk liker reklame utendørs, fra influencere og TV, best, viser undersøkelsen at folk flest liker reklame best på kino, i postkassen eller i aviser eller magasiner.

(©NTB)

Flere nyheter: