LIVESENTER
Menu
Nordmenn bestiller mindre alkohol på restauranter. Foto: Heiko Junge / NTB

Nordmenn spiser mindre på restaurant

Seks av ti nordmenn spiser mye sjeldnere enn én gang i måneden på restaurant, og mange bestiller mindre alkohol enn før. Dette går ut over serveringsbransjen.

Av NTB | 25.10.2025 09:33:28

Økonomi og næringsliv: – Det er krevende tider for serveringsbransjen. Flere restauranter opplever at folk holder litt igjen, og det er ikke så rart. Prisene har økt, og mange har strammere budsjetter. Samtidig viser undersøkelsen at restaurantbesøk fortsatt betyr mye for folk, og det er positivt, sier bransjesjef for servering Tobias Strandskog-Christensen i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) Reiseliv i en pressemelding.

Bare 7 prosent av den norske befolkningen spiser ute ukentlig. 34 prosent oppgir at de spiser ute 1 til 3 ganger i måneden, mens over halvparten oppgir at de spiser ute sjeldnere enn en gang i måneden og 8 prosent sier de aldri spiser ute.

Av Oslo-borgere oppgir 12 prosent at de spiser ute ukentlig, og bare 3 prosent oppgir at de aldri spiser ute.

I flere fylker langs kysten derimot, oppgir 1 av 5 at de aldri spiser ute.

– Et restaurantbesøk handler om mer enn mat og drikke. Når du ser en fotballkamp på puben, tar en kaffe eller deler en middag med venner, støtter du mer enn bare en bransje – du bidrar til et levende lokalmiljø, sier Strandskog-Christensen.

35 prosent oppgir i undersøkelsen at de drikker mindre alkohol enn de gjorde for ett til to år siden.

– Det er positivt at mange reduserer alkoholforbruket, men for serveringsstedene betyr det lavere omsetning. Kombinasjonen av økte kostnader og presset inntjening gjør situasjonen til mange serveringssteder krevende, sier Strandskog-Christensen.

– Mange eiere og ansatte står på for å holde liv i møteplasser som gir arbeid, fellesskap og trivsel, sier han.

Det er store regionale forskjeller i hvor mye vi spiser ute. Folk i Oslo spiser klart mest ute, mens folk i fylker langs kysten spiser mye mindre ute.

– Mange er mer bevisste på pengebruken når de går ut. De deler retter, dropper vin og velger rimeligere alternativer. Det merkes i bransjen, forteller han.

Driftsmarginen ligger på 2,1 prosent, og det er det laveste resultatet siden pandemien, skriver NHO. Marginene er syltynne for serveringsbedrifter, ifølge Strandskog-Christensen.

(©NTB)

Flere nyheter: