Nkom åpner tilsyn etter at nødnumrene var ute av drift i natt
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) varsler at de vil åpne tilsyn etter at landets nødnumre var ute av drift i omkring tre kvarter natt til fredag.
Kriminalitet og rettsvesen: Feilen oppsto rundt klokka 1.43 og var rettet rundt klokka 2.26, ifølge Agder politidistrikt, som først varslet om feilen.
Dersom man ringte nødnumrene til politi, brannvesen eller helsevesen – 110, 112 eller 113 i tidsrommet, fikk man ikke svar.
Nå varsler Nasjonal kommunikasjonsmyndighet at de åpner tilsyn etter hendelsen, melder NRK.
Direktør Elisabeth Aarsæther i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) sier til kanalen at en situasjon der man ikke kan være sikker på at man har nådd gjennom, er alvorlig.
– Nå får vi vente på rapporten som Nasjonal kommunikasjonsmyndighet skal få. Så får vi se om det er noen tiltak der som er viktig, eller om dette var en rent teknisk hendelse som kan skje, sier hun.
Hun kjenner ikke til at nedetiden til fikk noen konsekvenser for folk, utover at de ikke kom gjennom på telefon.
Også i august oppsto det problemer med nødnummeret 112 til politiet. Feilen varte i om lag tre timer. Samtalene til nødnummeret kom inn hos politiet, men kunne ikke besvares.
Telenor sa da at feilen skyldtes tekniske problemer da de innførte et nytt teknisk system.
Feilen var hos Telenor, men det er foreløpig ukjent hva som var årsaken.
– Men det er jo alltid alvorlig når tjenester som befolkningen potensielt er avhengig av i en nødsituasjon ikke virker. Heldigvis er det sjeldent, sier Aarsæther.