Nasjonalmuseet setter kjent maleri i kjelleren: – Det er et kolonialistisk bilde
Flere kjente malerier settes i kjelleren i det nye Nasjonalmuseet, et av dem er Christian Krohgs kjente maleri av Leiv Eiriksson som oppdager Amerika.
Kultur og underholdning: – Bildet er en romantisering av nordmenn som dro til Amerika. Det er et kolonialistisk bilde, sier avdelingsdirektør Stina Högkvist ved Nasjonalmuseet til Aftenposten.
Maleriet «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» fra 1893 er et av Krohgs mest kjente malerier og prydet tidligere trappehallen i det gamle Nasjonalmuseet. Det viser den norrøne oppdageren som regnes for å ha vært den første europeeren som oppdaget Nord-Amerika rundt år 1000.
Nasjonalmuseet mottok maleriet i gave fra the Leif Erikson Memorial Association i Chicago i 1900.
Nå er det altså plassert i kjelleren i likhet med flere andre kjente malerier.
– Vi viser nå flere kvinnelige kunstnere, flere samiske kunstnere og mer kunst av personer som tilfeldigvis ikke er født med hvit hudfarge. Dette skal vi fortsette med, sier Högkvist.
– Vi skal ha et samfunnsrelevant, fresht blikk på kunsthistorien.
– I saken uttaler jeg meg om Christian Krohgs «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» på en måte som jeg ser fremstår som useriøs og overfladisk, skriver hun.
Hun avviser at verket ikke vises i det nye museet fordi det er «kolonialistisk».
– Det er ikke slik at dette verket ikke vises i det nye museet fordi det er «kolonialistisk». Poenget er at vi med den nye samlingsutstillingen har ønsket å vise både klassikere og verk som ikke eller i liten grad har blitt vist før. Nå ville vi vie plass til noe annet enn akkurat dette maleriet av Krohg, skriver hun.
– En ny diskusjon rundt hvordan man kan tolke dette maleriet med nytt blikk, kan være interessant, men hører ikke hjemme i denne saken, og jeg beklager at det kom feil ut.
Avdelingslederen gjør det klart at ingen trenger å frykte at Krogh eller andre klassikere er «kansellert».
– Hva er greia med at alt fra fortiden skal leses inn i samtiden og få påklistret nye merkelapper, skriver Evenrud på sin Facebook-side.
– Hva er man redd for at publikum skal tenke? Tror man folk er så intellektuelt slappe at de selv ikke klarer å forstå at noe har endret seg på 130 år?
Dette gjøres om en del av en modernisering av museets profil, sier Högkvist. Hun forklarer at de ønsker å utfordre en standard som historisk utgjøres av hvite, mannlige kunstnere.
Intervjuet i Aftenposten har skapt sterke reaksjoner i sosiale medier. Søndag beklager Högkvist ordbruken på sin Facebook-side.
En av dem som har reagert på fjerningen av Krogh-maleriet er leder Eivor Evenrud (Ap) i Oslo bystyres kultur- og utdanningsutvalg, skriver Vårt Oslo. Hun mener det er helt absurd at Krohg-maleriet settes i kjelleren.
(©NTB)