Nasjonale prøver: 8.- og 9.-klassinger svakere i lesing og regning enn fjorårets kull
Årets 8.- og 9.-klassinger presterer dårligere i regning og lesing på nasjonale prøver enn fjorårets kull. Kjønnsforskjellene er også sterkere i år enn i fjor.
Utdanning: Årets elevkull presterer i overkant av ett skalapoeng svakere enn fjorårets kull i både lesing og regning. I engelsk er det en liten, men positiv endring, viser ny statistikk over resultatene fra Utdanningsdirektoratet.
Fordelingen av elever på mestringsnivå viser at det i år er flere elever som presterer på de to laveste mestringsnivåene (mestringsnivå 1 og 2) i både lesing og regning enn i fjor. Andelen elever på de to laveste mestringsnivåene øker med om lag 5 prosentpoeng på begge prøvene – det tilsvare omtrent 3000 flere elever.
Jentene presterer best i lesning, med 2,4 skalapoeng mer enn guttene. 40 prosent av guttene presterer på de to laveste mestringsnivåene for lesing, en økning fra 32 prosent i fjor.
Guttene presterer i snitt 2,9 skalapoeng mer enn jentene i regning, og 29 prosent av guttene og 39 prosent av jentene som presterer på de to laveste mestringsnivåene i regning.
Oslo har flest elever som presterer på høyt nivå på alle prøvene, slik som for tidligere år. 94 prosent av elevene på 8. trinn deltok på prøvene høsten 2023.
(©NTB)