Nå kan du betale for å slippe annonser på Facebook og Instagram
Fra denne uka må brukere av Facebook og Instagram ta et nytt valg: Enten betaler du fra 89 kroner i måneden – eller så gir du Meta tillatelse til å bruke dataene dine til målrettet reklame.
Facebook: Det er selskapet Meta, som eier begge plattformene, som nå ruller ut det nye alternativet. Endringen kommer som følge av krav fra EU, og gir brukerne to valg: betale og slippe annonser, eller fortsette gratis – med annonser basert på personlige data.
Datatilsynet er kritisk og mener brukere presses til å gi fra seg personvernet for å bruke tjenestene gratis. – Mange har verken råd eller ønske om å betale, sier seksjonssjef Tobias Judin.
Sosiale medier-ekspert Ståle Lindblad mener det hele er en del av «dealen». – Jeg foretrekker gratis bruk, selv om det innebærer målrettet reklame. Det er slik plattformene finansieres, sier han.
Endringen gjelder hele EU- og EØS-området – og dermed også millioner av norske brukere.