Milliardomsetning på parfyme og alkohol – Travel Retail Norway tilbake i pluss
Etter stort underskudd i 2023, leverer Travel Retail Norway overskudd i 2024. Redusert kvote på tobakk og vin bidrar likevel til fall i omsetningen.
Økonomi og næringsliv: Travel Retail Norway, med 15 butikker på flyplassene i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim, økte omsetningen til 4,9 milliarder kroner i 2024. Ifølge Finansavisen og Handelswatchs gjennomgang av regnskapstallene er dette en økning fra 4,6 milliarder året før.
Samtidig snudde selskapet et underskudd på 90,5 millioner kroner i 2023 til et resultat før skatt på 12,6 millioner kroner i 2024. Årsresultatet endte på 9,9 millioner kroner, en forbedring fra minus 70,7 millioner kroner året før.
Underskuddet i 2023 ble i stor grad forklart med svekket kronekurs, da selskapet kjøper mesteparten av varene i euro.
Selskapet opplevde vekst i flere produktkategorier. Alkoholsalget utgjorde 1,6 milliarder kroner, parfymesalget 1,42 milliarder, og tobakkssalget 1 milliard. Ifølge årsberetningen skyldes omsetningsveksten blant annet økt passasjertrafikk.
– Lokale produkter fra lokale norske produsenter har vært svært viktig for å øke omsetningen blant de mange turistene som har vært i Norge i 2024, heter det i årsrapporten.
Samtidig peker selskapet på utfordringer knyttet til redusert tollkvote på tobakk og vin, som har bidratt til et fall i omsetningen.
– Det anses også som problematisk at mange reisende kan handle full kvote i utlandet og ta med seg varene til Norge, hvilket gjør det mindre relevant å handle i Norge ved ankomst, skriver selskapet.
(©NTB)