Mediebransjens lønnsomhet på sitt svakeste siden finanskrisen
Lavere inntekter og økte driftskostnader førte til en tydelig økonomisk tilbakegang for den norske mediebransjen i 2022, viser nye tall fra Medietilsynet
Økonomi og næringsliv: – Etter noen gode økonomiske år, går norske medier definitivt en større usikkerhet i møte, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Medietilsynets årlige rapport om den medieøkonomiske utviklingen viser at driftsresultatet for den norske mediebransjen ble halvert fra 2021, og endte på vel 900 millioner kroner i fjor. Dette er altså det laveste nivået siden finanskrisen for 15 år siden.
– Brukerinntektene økte med bare 0,5 prosent i fjor. Spørsmålet er om dette er en naturlig utflating etter år med vekst, eller om en generelt svakere husholdningsøkonomi framover kan virke negativt inn på folks vilje til å betale for medieinnhold, sier Velsand.
Norske aviser ligger langt fremme når det gjelder digitalisering, men inntektene fra papiravisen betyr fortsatt mye for avisenes økonomi, ifølge rapporten fra Medietilsynet. Ved å droppe papirutgaven ville avisenes inntekter i sum falle med om lag én milliard kroner, viser rapporten.
– Det er første gang vi undersøker verdien av papiraviser for mediekonsernene, og det kommer klart fram at disse produktene fortsatt bidrar til viktige inntekter, sier Velsand.
(©NTB)