Kunnskapsministeren: Digitaliseringen av norsk skole har feilet
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) går i rette med skjermbrukutvalget på flere punkter. Hun mener digitaliseringen av norsk skole har feilet.
Økonomi og næringsliv: – Ja, jeg mener det. Jeg hadde trodd at vi skulle hatt bedre digitale ferdigheter. Vi har tross alt brukt mye ressurser på det i norsk skole, sier kunnskapsministeren til Klassekampen.
Tirsdag kom den internasjonale undersøkelsen ICILS, som viser at fire av ti norske niendeklassinger scorer på de laveste nivåene i digital kompetanse. Dagen før kom det regjeringsoppnevnte skjermbrukutvalget med sin rapport. Utvalget har undersøkt barn og unges skjermbruk i barnehagen, skolen og på fritiden.
Utvalget konkluderer med at det er umulig å slå fast om digitaliseringen i sum har ført til bedre eller dårligere resultater i skolen. Nordtun er uenig, og slår fast at skjermbruken har ført til dårligere læring.
Nordtun ønsker at staten skal sette en aldersgrense for å bruke sosiale medier til 15 år, noe som er i strid med utvalgets råd.
Utvalget vil ha inn mer såkalt profesjonsfaglig digital kompetanse i skole og barnehage, mens Nordtun ønsker at lærere i barnehagen og på skolen skal få bruke mindre skjerm og flere trykte bøker.
Skjermbrukutvalgets rapport er nå sendt ut på høring.
– Kunnskapsministerens tilnærming til debatten er totalt kunnskapsløs. Hun bør lytte mer til lærerne som står i klasserommet hver dag enn til enkelte foreldre som ikke har satt foten sin i et klasserom i undervisningssammenheng, sier hun i en kommentar til NTB.
Skjermbrukutvalget konkluderte med at skjermbruk kan gjøre det vanskeligere å sovne og gi dårligere søvn, og at det kan utfordre barn og unges konsentrasjon og læring.
– Skjermbrukutvalget er tydelige på at vi må tilbake på et bedre spor, hvor vi også erkjenner at «skjermbruk» er en integrert del av barn og unges liv. På godt og vondt, sier Hagerup.
– Da er det synd at kunnskapsministeren velger å se bort fra kunnskapsgrunnlaget som nå foreligger, og fortsetter å legge opp til en polarisert debatt, sier hun.
I tillegg til å slå fast at digitaliseringen av norsk skole har mislykkes, går Nordtun også i rette med skjermbrukutvalget på flere punkter.
Høyres utdanningspolitiske talsperson, Margret Hagerup, reagerer på uttalelsene fra Nordtun.
Samtidig understreket utvalget at barn og unge også opplever mange gleder og positive sider ved sosiale medier og digitale spill.
(©NTB)