Menu
Kollektivtilbudet på Østlandet er inne i en dyp krise, mener fylkeskommunene som deltar i Østlandssamarbeidet. De ber regjeringen gripe inn med strakstiltak. Foto: Terje Bendiksby / NTB

Kritisk for kollektivtrafikken på Østlandet, mener fylkene

Kollektivtrafikken på Østlandet er inne i en dyp krise, mener fylkene i Østlandssamarbeidet og ber regjeringen om strakstiltak.

Av NTB | 01.09.2025 15:01:47

Politikk: Østlandssamarbeidet varsler at det blir kraftige rutekutt samtidig som prisene øker.

Kollektivtilbudene kuttes nå i et omfang som rammer tusenvis av pendlere, studenter og eldre, skriver de i en pressemelding.

Bakgrunnen beskrives som budsjettunderskudd i fylkene, manglende statlig oppfølging og økte driftskostnader.

Krisen rammer distriktene hardt, der kollektivtilbudet ofte er den eneste muligheten for mange til å komme seg til skole, arbeid eller helsetjenester. Men også urbane områder står nå overfor kutt som kan føre til økt biltrafikk, mer kø og høyere klimautslipp, skriver de videre.

Østlandssamarbeidet er et politisk samarbeid mellom Akershus, Buskerud, Innlandet, Telemark, Vestfold og Østfold. Partene vil utvikle Østlandet til en bærekraftig og konkurransedyktig region.

Situasjonen er krevende i hovedstadsområdet. Oslo og Akershus står for til sammen 55 prosent av all kollektivtrafikk i Norge. Ruter har tidligere gjort det klart at de mangler 370 millioner kroner for å opprettholde tilbudet i Oslo og Akershus.

– Dette får konsekvenser og vi er alvorlig bekymret for trafikkøkningen på veiene, spesielt i tettbebygde strøk. Staten kan ikke løpe fra ansvaret der er å sørge for at innbyggerne våre kommer seg dit de skal, sier Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel i Akershus fylkeskommune.

(©NTB)

Flere nyheter: