Menu
Biltrafikk på motorveien utenfor Oslo. Foto: Javad Parsa / NTB

Kraftig fall i bilavgiftene – men bompenger utgjør stadig større andel

Naf er kritisk til at bompenger nå utgjør stadig større del av de bilrelaterte avgiftene. Samtidig har avgiftene falt kraftig.

Av NTB | 09.11.2024 06:09:14

Økonomi og næringsliv: – Bompengene utgjør nå 32 prosent av alle avgifter som kreves inn fra bilistene, og bompengetrykket er uakseptabelt høyt mange steder. I 2013 utgjorde bompengene 14 prosent av samlede bilavgifter, sier pressesjef Ingunn Handagard i Naf til NTB.

I tråd med at stadig flere velger elbil, har statens inntekter fra bilavgifter falt drastisk. I toppåret 2012 ble det tatt inn 77,9 milliarder kroner i bilrelaterte avgifter, ifølge tall fra SSB som Naf har satt sammen. I 2023 var nivået nede på 45,7 milliarder kroner.

Summene er justert for inflasjon.

Elbiler slipper i stor grad moms og engangsavgift. De betaler heller ingen veibruksavgift – som i dag hentes inn ved et påslag i bensinprisen.

– Samtidig som flere regjeringer har klart å få andre bilavgifter ned, på grunn av elbilfordelene, står bompenger igjen som et uløst og voksende problem, mener Handagard.

– Vi mener premisset må være at vi ikke skal tilbake til tidligere avgiftsnivåer, hvor bilistene på det meste betalte inn nær 80 milliarder i bilavgifter. Men vi må få debatten om avgiftene i dag virker etter hensikten, og om de treffer rettferdig, hvor bompengene er en stadig større del av belastningen, sier Handagard.

Hun peker på at bompengene settes for det enkelte prosjekt.

– Vi ser nå utslag med enormt høye kostnader på enkeltstrekninger, samtidig som debatten om hvor effektivt dette er for å finansiere samferdsel, er helt fraværende. Derfor må bompenger og andre avgifter som treffer bilistene, ses i sammenheng, sier hun.

Selv om bompengene utgjør en stadig større andel av avgiftene, har nivået holdt seg relativt stabilt de siste årene.

Ifølge regjeringens forslag til statsbudsjett, ligger bilistene an til å betale inn 15,8 milliarder kroner i bompenger i år. Nivået har ligget på mellom 13 og 16 milliarder kroner i perioden fra 2016 og fram til i dag.

I 2023 innførte regjeringen moms på elbiler som koster over 500.000. I 2023 ble det også innført en vektbestemt engangsavgift som gjør at man må betale 12,5 kroner per kilo bilen veier over 500 kilo.

Regjeringen har i nasjonal transportplan antydet at det kan komme flere avgiftsøkninger for elbilene.

– Som følge av den teknologiske utviklingen er det ikke nødvendig å videreføre avgiftsfordelene på samme nivå for å øke andelen elbiler. Regjeringen har derfor gått i retning av å innføre kjøpsavgifter på elektriske personbiler, men fortsetter å sikre at elbilene er konkurransedyktige. En videreføring av avgiftsfordelene på elbiler må avveies mot at det bidrar til økt veitrafikk, særlig i storbyregionene, skriver regjeringen i planen.

Naf, som representerer flere hundre tusen bileiere, etterlyser tydeligere signaler fra politikerne om hvordan framtidens avgiftssystem skal se ut.

Statens vegvesen har tidligere foreslått å innføre et nytt system med veiprising, slik at elbiler må betale for hver kilometer de kjører. Dette ville ha hentet inn noe av bortfallet i veibruksavgift, men regjeringen valgte nylig å skrote disse planene.

De totale skatte- og avgiftsfordelene for elbiler er beregnet til 49 milliarder kroner i budsjettet for neste år.

(©NTB)

Flere nyheter: