Kostnadene med Rogfast øker med 5,7 milliarder
Kostnaden for veiprosjektet Rogfast har økt med 5,7 milliarder kroner og er nå oppe i 33,4 milliarder kroner, ifølge det nye statsbudsjettet.
Rogfast: Dette representerer en økning på 17 prosent sammenlignet med fjorårets budsjett, som estimerte prosjektet til 27,7 milliarder kroner.
Rogfast er den første delen av det omfattende veiprosjektet Ferjefri E39, som har som mål å eliminere ferjestrekninger og redusere reisetiden mellom Kristiansand og Trondheim. Den mest fremtredende delen av Rogfast er Boknafjordtunnelen, som vil bli verdens lengste undersjøiske veitunnel.
Boknafjordtunnelen er under konstruksjon i tre etasjer, og prosjektet startet i 2018 med forventet åpning i 2033. Til tross for økningen i kostnader, fortsetter arbeidet med å realisere denne viktige infrastrukturen for bedre veiforbindelser i regionen.