Menu
Haugesund lufthavn, Karmøy er i økonomisk trøbbel. Foto: Lise Åserud / NTB

– Kommunene kan ikke dekke underskuddene i flyplassen

- Kommunene har dårlig økonomi og kan ikke prioritere privat drift av flyplassen til fordel for lovpålagte oppgaver som skole, barnehage og helse. Det sier Hein Berdinesen i Karmøy SV.

Av Egil M Solberg | 23.02.2025 14:30:13

Flyplass: I 2019 ble driften av Haugesund lufthavn overført fra staten ved Avinor til privat drift ved Lufthavndrift AS.

Dette skjedde etter at et privat initiativ ble fremlagt. Avinor var kritiske og ønsket ikke dette utviklingen. Det ble den gang opplyst at Haugesund lufthavn i utgangspunktet gikk med underskudd.

Norsk Flygerforbund uttrykt også bekymring over privatiseringen av Haugesund lufthavn. De påpekte at Avinor-modellen er viktig for å finansiere og opprettholde et nasjonalt nettverk av flyplasser. Overskuddet fra større flyplasser bidrar til driften av mindre flyplasser som i Haugesund.

Et av argumentene for den private overtakelsen, var ruteutvikling

Det er imidlertid ikke noe grunnlag for å si at rutetilbudet er noe annerledes i dag sammenlignet med før overtakelsen. Fortsatt er størsteparten av trafikken mellom Helganes og Gardermoen. Flyselskapene driver ut fra økonomiske forutsetninger uavhengig av hvem som eier flyplassen.

Kommuner inn gjennom Karmsund Havn

Kommunene ble tvunget inn på eiersiden gjennom Karmsund Havn som investerte i lufthavndrift AS. Senere måtte kommunene betale ut millioner for å dekke underskudd i den private flyplassen. Nå vil de private eierne igjen ha millioner av kommunene.

En forvaltningsrevisjon konkluderte med at Karmsund havn ikke har mulighet til å investere i flyplass og det ble gjort et vedtak om å selge seg ut. Dette skulle skjer innen 1. januar 2025. Det har ikke skjedd, og nå blir det i stedet forsøkt å omgås de problematiske punktene revisjonen påpekte.

– Kommunene er så langt tappet for 56 millioner kroner og nå skal de ta stilling til å overføre ytterligere 20 millioner over 2 år, opplyser Berdinesen.

Kommunene har store underskudd og det er vedtatt kutt i flere sektorer. Dersom kommunene skal betale ut ytterligere millioner til flyplassen, må kuttene bli tilsvarende større i det offentlige tilbudet.

– Politikk handler om prioriteringer. Skal kommunene prioritere lovpålagte oppgaver, eller subsidier til en privat flyplass, spør han.

– Saken blir fra enkelte fremstilt som om det er snakk om nedleggelse av Haugesund lufthavn. Det er det ikke. Det er Stortinget som bestemmer hvor det skal være flyplasser i Norge, og det er Avinor sin oppgave å drive flyplassene, forklarer han.

Spørsmålet er om ikke Avinor burde overta flyplassen igjen. Uansett må Karmsund havn IKS, og med det kommunene, ut av eierskapet.

Kommunestyrerepresentant Hein Berdinesen i Karmøy SV forklarer detaljene:

Flere nyheter: