Klæbo har inngått ny sponsoravtale med Reitan-eid selskap
Johannes Høsflot Klæbo innleder et kommersielt samarbeid med Norsk Kylling. Avtalen ble presentert mens skistjernen er i konflikt med eget forbund.
Sport: Klæbo har ennå ikke skrevet under på en representasjonsavtale med Norges Skiforbund. Før det skjer kan han ikke gå verdenscuprenn i langrenn.
Konflikten dreier seg om bilderettigheter og sponsorer. Klæbo gikk ut av landslaget foran kommende sesong og har dermed ikke rett til å ha egen sponsor på drakten under verdenscuprenn.
Onsdag opplyser Team Klæbo at Norsk Kylling er hans nyeste samarbeidspartner. Selskapet er eid av Reitan Retail. Nyheten kom på et pressetreff i Orkanger.
Spar, som er eid av Norgesgruppen, har hatt et samarbeid med Skiforbundet siden 2007 og står oppført på forbundets sponsorsider.
Norgesgruppen og Reitan Retail er konkurrenter i dagligvaremarkedet. Produkter fra Norsk Kylling selges utelukkende i Rema 1000-butikker.
Under disse årene var det lange og innviklede forhandlinger mellom Northug og forbundsledelsen rundt Northugs personlige sponsor.
En representasjonsavtale mellom Klæbo og Skiforbundet må være i boks innen verdenscupstarten i Ruka i Finland i slutten av november om trønderen skal bli å se der.
Uavhengig av en avtale kan Klæbo delta i skirenn i Norge, som åpningsrennene på Beitostølen i november og NM samme sted i februar.
Avtalen mellom partene er på to år og går til og med sesongen 2024/2025. Fra før har Klæbo et samarbeid med Uno-X, som også eies av Reitan Retail.
Petter Northug hadde i sin tid et personlig samarbeid med dagligvarekjeden Coop i fem år mens han representerte landslaget. Han sto da utenfor landslaget, men hadde representasjonsavtale.
(©NTB)