Juletiden er et eldorado for postkassetyver
Det har blitt rapportert om økt aktivitet av kriminelle som sniker rundt og sjekker postkasser i distriktet. Tyvene er på utkikk etter julegaver eller informasjon som kan brukes til ID-tyveri.
Kriminalitet og rettsvesen: Desember har blitt et eldorado for kriminelle postkasse-tyver som er på jakt etter julegaver eller andre dyre verdisaker.
De siste ukene har det kommet inne flere meldinger om personer som går rundt i nabolag i Rogaland og Vestland og sjekker postkasser som inneholder gaver eller penger ment som julegaver.
Tyvene er ikke kun ute etter verdifulle gaver, men også post med informasjon som kan føre til ID-tyveri.
Postens tips:
Mange reiser hjem eller til venner for å feire jul. Posten oppfordrer folk som skal reise vekk om å bestille tjenestene «sikker oppbevaring av posten» mens man er bortreist.
Posten oppfordrer også nabolag til å samarbeide, ved for eksempel ta vare på posten til naboen mens vedkommende er på reise.
Posten forsikrer at de oppbevarer posten din trygt mens man er på reise.
– Vi oppbevarer posten din på en trygg og sikker måte. Du får ikke brev, pakker, registrerte sendinger eller reklame fra Posten i postkassen din, skriver posten i en artikkel på sine nettsider.
Identitetstyveri:
ID-tyveri oppdages ofte gjennom uventet post fra banker, nettbutikker eller kredittbyråer, som bestillinger av kredittkort eller lån i ditt navn. Derfor er sikker posthåndtering avgjørende for å forebygge ID-tyveri.
For å beskytte deg krever Posten sikker identifisering via BankID eller MinID ved bestilling av adresseendring, postoppbevaring eller ettersending.
Ved bestilling på postkontor kreves legitimasjon.
Ved mistanke om svindel bør du:
– Sjekke opplysningene dine på Min adresse
– Kontrollere at adressen er korrekt
– Verifisere at kun familiemedlemmer er registrert på postkassen
– Undersøke at ingen uautoriserte endringer er gjort på adresse eller postoppbevaring
Oppdager du uregelmessigheter, må du:
Følge Postens råd om videre kontakt med bank, ID-porten eller politi. Postens kundeservice holder åpen på hverdager 08.00-1900 frem til 23.12.2024. Ta kontakt med Posten kundeservice på telefon 22 03 00 00 for å korrigere eventuelle feil.
Posten har en tjeneste for oppbevaring av posten for den perioden du er borte, eller les mer om tjenesten her: posten.no/adressetjenester/oppbevaring-av-post
Når du bestiller på nett, må bestillingen gjøres minst to virkedager før oppbevaringen skal starte. Bestiller du per telefon må du regne fire virkedager og ved bestilling på Posten er det fem dager, opplyser Posten på sine nettsider.
Hvis du oppdager at pakker eller dyre verdigjenstander har forsvunnet fra postkassen din, bør man først og fremst kontakte politiet for å anmelde tyverier.
De fleste forsikringsselskaper krever en anmeldelse for å få utbetale erstatning.