Juks med jordbærkurven: – Et kjent problem
Hvert år rapporteres det om at folk flytter på jordbær for å fylle opp egen kurv. Bransjen leter etter løsninger.
Økonomi og næringsliv: – Det er et kjent problem at noen forbrukere flytter bær mellom ulike kurver. Det blir jobbet med å finne løsninger på dette, opplyser kommunikasjonsrådgiver Joakim Ingebrigtsen i Bama til Nynorsk pressekontor.
Et tiltak som er gjennomført, er å få hank på kurvene.
– Dette har hatt en positiv effekt og skaper en barriere som gjør at det ikke er like lett å vippe jordbær over fra én kurv til en annen, sier han.
Kurver som i utgangspunktet inneholder omtrent 400 gram jordbær, kan fort veie både 500 og 600 gram dersom folk flytter på bær.
Ingebrigtsen forteller at vi i Norge har hatt en lang tradisjon for å selge bær per kurv, framfor kilopris.
– Det er slik vi kjøper inn bærene fra produsentene, og i tillegg er det noe forbrukerne er vant til og forventer når de skal kjøpe jordbær, sier han.
(©NTB)