Menu
Illustrasjonsfoto: Jeff Chiu / AP / NTB

iPhone-brukere er mer uforsiktige på nett

En fersk undersøkelse viser at iPhone-brukere tar langt større sjanser på nett enn Android-brukere. Nå advarer POWERs mobilekspert mot en økende digital naivitet, spesielt blant unge.

Av tomas | 06.08.2025 13:10:01

Teknologi: – Mange tror at mobilen deres beskytter dem automatisk. Det gjør den ikke. Vi ser at altfor mange klikker på lenker de ikke burde, eller sender meldinger til fremmede aktører i sosiale medier. Det er en perfekt oppskrift på å bli lurt, sier Erik Midtgaard, mobilekspert i POWER.

Ifølge studien fra sikkerhetsselskapet Malwarebytes, omtalt av Digi.no, oppgir bare 21 prosent av iPhone-brukere at de har noen form for sikkerhetsprogramvare. Over halvparten har vært utsatt for svindel.

I tillegg oppgir hele 41 prosent at de har sendt en DM til en selger på sosiale medier for å spørre om rabattkode – en typisk inngang for phishing og svindel.

– De fleste tenker ikke over hvor lett det er å bli lurt. Du trykker på én lenke, og plutselig har noen tilgang til alt fra bilder til passord. Det gjelder for både iPhone og Android. Vi snakker med folk hver uke som ikke forstår hvordan det kunne skje, sier Midtgaard.

Unge blir ofte rammet
Det er ikke bare de eldste mobilbrukerne som er uforsiktige. Mobil- og databrukere i alle aldre kan bli rammet av svindelforsøk, forteller mobileksperten.

– Vi vet at også unge gamere og teknologivante forbrukere går i fella. Mange føler seg trygge fordi de kjenner systemene godt, men metodene svindlerne bruker er nå så avanserte at du knapt merker at du er utsatt før det er for sent. Svindel rammer ikke bare de som «burde visst bedre» – det kan ramme alle, sier Midtgaard.

I cybersikkerhetsselskapet F‑Secures publisering Annual Threat Report kommer det frem at aldersgruppen 18–30 år har størst tro på at de selv klarer å avsløre svindel. Samtidig er det nettopp denne gruppen som oftest blir lurt.

– Det viser hvor viktig det er å ha digitale sikkerhetsløsninger som beskytter – også når man selv ikke merker at man er i fare, sier mobileksperten.

F‑Secure opplyser at de oppdager og blokkerer over 700.000 mistenkelige aktiviteter hver eneste dag.

Flere spør om nettbeskyttelse
Sikkerhet er blitt et av de mest omtalte temaene kundene tar opp når de skal kjøpe mobil, og nettbeskyttelse har blitt en av de mest etterspurte tjenestene hos POWER det siste halve året. Tjenesten gir en sanntidsbeskyttelse mot digitale svindelforsøk, samt forsikring og teknisk bistand om uhellet skulle skje.

– Vi ønsker å ta kundens bekymringer på alvor, og er opptatt av å gi trygge løsninger i en stadig mer utrygg verden på nett. En slik beskyttelse er et enkelt grep for å unngå store problemer, sier Midtgaard.

(©NTB)

Flere nyheter: