Ingen i Norden strømmer så mye TV som nordmenn
Ingen i Norden slår norske TV-tittere når det gjelder å kjøpe strømme-TV-abonnementer.
Kultur og underholdning: En undersøkelse fra Mediavision viser at hele 80 prosent av norske husholdninger abonnerer på én eller flere strømmetjenester. Veksten er på seks prosent sammenlignet med året før, ifølge nye data fra Mediavisions analyse av nordisk TV og strømming.
I våre naboland abonnerer i snitt rundt 70 prosent av husholdningene på én eller flere strømmetjenester.
Veksten sees på tvers av alle abonnementstyper, både globale giganter som Netflix, norske TV 2 Play og mindre plattformer som Prime Video og Skyshowtime, ifølge pressemeldingen fra Mediavision, som er et uavhengig nordisk analyse- og konsulentfirma.
Blant annet har reklamefinansierte strømmeabonnementer, såkalte HVOD (Hybrid Video on Demand), nær doblet seg siden våren 2024. Også strømmepakker, som er inkludert i TV- eller bredbåndspakker, har opplevd betydelig vekst.
I dag abonnerer mer enn 40 prosent av norske husholdninger på minst én pakketjeneste, noe som markerer en økning på 20 prosent fra samme periode i fjor.
Mediavision forventer at både HVOD og pakkemodeller vil fortsette å øke.
(©NTB)