Menu
Et helikopter av samme type som det som var involvert i hendelsen i 2020 – en Sikorsky S-92A. Dette helikopteret, som også er fra selskapet Bristow Norway, er fotografert på Bergen lufthavn i 2018. Arkivfoto: Terje Bendiksby / NTB

Helikopteret som måtte nødlande ved Stavanger, hadde fastkilt stoppeskive

I en ny rapport peker Havarikommisjonen på en fastkilt stoppeskive i metall som årsaken til at et helikopter fikk problemer under nedstigning i 2020.

Av NTB | 03.11.2023 09:52:27

Økonomi og næringsliv: 25. september 2020 nødlandet et helikopter på Stavanger Lufthavn etter tap av oljetrykk og overoppheting av hovedgirboksen under nedstigningen.

Nå er Havarikommisjonen klar med sin rapport om hendelsen. Den viser at tapet av oljetrykk kom som følge av at en stoppeskive av metall hadde kilt seg fast i hovedgirboksens oljesystem.

Skiven sto på høykant og reduserte dermed oljestrømmen. Stoppeskiven hadde tydelige spor etter tidligere bruk, og Havarikommisjonen mener det er sannsynlig at den har kommet inn i girboksen i forbindelse med vedlikehold.

Kommisjonen har ikke vært i stand til å tidfeste når skiven kom inn i girboksen, men siste gang generatoren var demontert slik at skiven kunne komme inn i girboksen, var 487 flytimer før hendelsen.

(©NTB)

Flere nyheter: