Menu
Statens havarikommisjon (SHK) tar til orde for å heve aldersgrensen for kjøring med lett MC fra dagens 16 år. Illustrasjonsfoto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB

Havarikommisjonen vil ha økt aldersgrense for lett motorsykkel

Ungdomshjernen er ikke godt nok utviklet til å vurdere risikoen ved kjøring med lett MC, mener Statens havarikommisjon (SHK). Den mener aldersgrensen må heves.

Av NTB | 10.12.2025 09:29:10

Økonomi og næringsliv: – Statens havarikommisjons temaundersøkelse av ulykker med ungdom på lett motorsykkel bekrefter trafikantgruppens store sårbarhet og avdekker et tydelig mønster av gjentakende sikkerhetsproblemer. Dersom aldersgrensen ikke heves, er det behov for en omfattende og koordinert innsats på alle nivåer, skriver kommisjonen på sine nettsider.

Undersøkelsen tar for seg fire dødsulykker med lettmotorsykler i 2024, der sjåfører på 16 og 17 år mistet livet.

Alle ulykkene har særtrekk, men en samlet analyse viser «et tydelig mønster av gjentakende sikkerhetsproblemer som både handler om trafikantenes atferd og erfaring, kjøretøyenes tekniske tilstand, veiforhold og effekten av sikkerhetsutstyr», heter det i rapporten.

Dermed er det biologiske årsaker som alle tenåringer har til felles, som gjør at de vurderer og håndterer risiko dårligere enn voksne, heter det videre.

Avdelingsdirektør Ingvild K. Ytrehus for kommisjonens vei- og landforsvarsavdeling sier det er urovekkende at ungdommer får kjøre lettmotorsykler med topphastighet på opp mot 120 kilometer i timen.

– Med lite erfaring, høy fart, sårbarhet i sikkerhetsutstyr og motorsykler med tekniske feil og mangler, møter de et risikobilde ute på veien som er krevende og sammensatt. En heving av aldersgrensen for lett MC er derfor et riktig og viktig tiltak ut fra et sikkerhetsfaglig ståsted, sier Ytrehus.

Utrykningspolitiet har også overfor NRK tatt til orde for å heve aldersgrensen, og også Statens vegvesen har uttrykt bekymring rundt unge føreres risikoforståelse.

– Undersøkelsen indikerer at både ungdom på lett MC og foresatte undervurderer risiko og tror de er sikrere i trafikken enn de faktisk er. De må derfor sette seg bedre inn i, og få mer informasjon om risikoen. I tillegg må opplæringen bli bedre, og den tekniske tilstanden på syklene må følges tettere opp, sier Ytrehus.

Om ikke aldersgrensen blir økt, mener SHK at det trengs en «helhetlig, koordinert og omfattende innsats både på trafikant-, kjøretøy-, infrastruktur- og systemnivå».

Ytrehus understreker at aldersgrensen først bør økes etter at ungdommenes transportbehov og hvordan risikoen kan forskyves til andre tilgjengelige kjøretøy er utredet.

Forskningen viser at «ungdomshjernen ikke er ferdig utviklet i de funksjonene som vurderer risiko og tar raske beslutninger», skriver kommisjonen. Aldersgrensen for førerkort til motorsyklene er 16 år.

Kommisjonen trekker fram tall fra Transportøkonomisk institutt (TØI) som viser at skaderisikoen på lett MC er svært høy per kjørte kilometer.

Flere nyheter: