Hastigheten på elsparkesyklene i Oslo reduseres
Byrådet i Oslo og selskapene som leier ut elsparkesykler ble mandag enige om flere tiltak for å redusere ulovlig og uvøren bruk, blant annet å reduserte farten.
Politikk: Det er selskapene Voi, Ryde og Bolt som mandag ble enige med byrådet om tiltakene, skriver VG.
Tiltakene er å redusere hastigheten med 10 prosent, redusere akselerasjonen, senke terskelen for å utestenge brukere, brukere må gjennomgå obligatorisk og strengere opplæring, og forbudet mot fortauskjøring skal understøttes
– Tiltakene de nå legger fram, vil innføres umiddelbart, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo Marit Vea (V) til VG.
Mandag ettermiddag var Voi-appen nede, skriver DinSide. Voi bekrefter at de jobber med en teknisk omlegging i forbindelse med avtalen med byrådet.
– Det er nok årsaken til at appen er utilgjengelig akkurat nå, men det er forhåpentlig løst om kort tid, sier Øystein R. Sundelin, kommunikasjonssjef i Voi Norge, til DinSide.
Høyre-Venstre-byrådet i Oslo besluttet i fjor høst å doble antall elsparkesykler som er tilgjengelig for utleie. Fra 12. april i år ble antallet økt fra 8000 til 16.000, skriver VG.
Fra samme dato har ulykkestallene skutt i været. Over tusen personer er behandlet for skader med elsparkesykkel i Oslo hittil i år. Det er langt over en dobling siden i fjor.
(©NTB)








