Menu
Det er mange problemer som kan oppstå på en reise, men mange nordmenn vet ikke hva de har krav på fra reiseselskapet når noe skjer. Foto: Beate Oma Dahle / NTB

Halvparten vet ikke hva de har krav på fra reiseselskapet

Halvparten av respondentene i en ny undersøkelse aner ikke hva de har krav på fra reiseselskapet når noe går galt på ferie.

Av NTB | 31.07.2024 06:33:19

Fritid: Norstat har på vegne av Frende Forsikring spurt et representativt utvalg nordmenn om de vet hva de har krav på fra selskapet de kjøpte reisen fra om den blir kansellert, utsatt eller det blir streik.

1001 personer har svart på undersøkelsen. 56 prosent av dem svarer at de ikke vet hva de har krav på, opplyser Frende Forsikring i en pressemelding.

– Det sparer aktørene mye penger på og de reisende får en kjipere opplevelse. Fellesferien er snart over og en del skal hjem å melde inn saker til forsikringsselskapet sitt. Da er det viktig å vite hva du kan kreve. Det er også nyttig å vite en gang for alle hva du har krav på når du står i en kjedelig reisesituasjon, sier skadesjef på reise Petter Lassen.

– De har ansvar for reisen din. Derfor er det dem du skal kontakte først, og de som skal svare på hva de dekker og når du kan forvente å få reise videre, sier Lassen.

Han opplyser at selskapet du har bestilt reisen hos skal tilby ny reise, mat, drikke eller overnatting hvis forsinkelsen er lang nok. Du kan alternativt få pengene for reisen refundert.

– Reiseforsikringer dekker overnatting og innhenting av reiseruten din hvis forsinkelsen skjedde på grunn av uvær eller teknisk feil og forsinkelsen er lang nok, opplyser reiseskadesjefen.

Lassen oppfordrer til å sjekke flyplassens nettsider for informasjon før reisen, og anbefaler å sjekke Forbrukerrådets nettsider for informasjon om hva du kan få hjelp til hvis noe skulle skje.

– Der finner du informasjon om hvilke rettigheter du har på akkurat din type reise, eller hva som skjer med pakkereiser eller hotellovernattinger, sier han.

Det er reiseselskapet du først og fremst skal forholde deg til ved kanselleringer, streik eller forsinkelser, forklarer han.

Dersom selskapet ikke dekker ekstrakostnaden ved kanselleringer eller forsinkelser, er det på tide å kontakte forsikringsselskapet. Forsikringen dekker ikke forsinkelser eller kanselleringer som forårsakes av streik.

(©NTB)

Flere nyheter: