Halvparten skal kjøpe elbil ved neste bilkjøp
Én av to sier de skal kjøpe elbil neste gang de bytter bil viser NAFs ferske elbilmonitor.
Elbil: Blant elbilistene svarer åtte av ti at de går for nok en elbil. – De som har tatt steget over til elbil ser seg ikke tilbake, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF Elbilmonitor som gjennomføres to ganger i året viser at elbilinteressen øker litt år for år. Særlig elbilistene er overbevist om at elbil er det riktige for dem. Bare seks prosent av elbilistene sier at de ikke vil kjøpe seg en ny elbil.
– Modellutvalget er så bra at det finnes elbiler som dekker de aller flestes bilbehov, sier Sødal.
Fortsatt elbilskepsis blant bensin- og dieselbileierne
Blant de som i dag ikke eier en elbil er usikkerheten større for om elbil passer for dem. Om lag én tredjedel sier at de vil kjøpe elbil ved neste bilkjøp, én tredjedel er i tvil og den siste gruppen oppgir at de ikke vil kjøpe elbil når de skal bytte bil.
– Det er fortsatt to millioner bileiere som ikke har elbil i dag. Undersøkelsen viser at det fortsatt er langt frem til at alle føler at elbil er et godt alternativ for dem, sier NAF-rådgiveren.
Vinter-rekkevidde er fortsatt et usikkerhetsmoment
Usikkerhet rundt elbilenes rekkevidde om vinteren er av de viktigste årsakene til at folk ikke vil ha elbil som neste bil – både blant de som ikke har elbil i dag og den lille andelen elbilister som vil gå bort fra elbil.
– Usikkerheten rundt rekkevidden vinterstid gjør at mange blir usikre på om elbil er det rette for dem, sier Nils Sødal. – Så selv om mange andre faktorer så som lading og forbruk er viktig når man skal velge elbil, er det å ha trygghet for rekkevidden under ulike forhold fortsatt veldig viktig for bilkjøperne, fortsetter han.
Én av fire liker ikke elbil
I tillegg til rekkevidde som viktig årsak er det rett og slett mange som ikke liker elbil og derfor ikke vil kjøpe det.
– Det vil ta tid å overbevise de som i dag føler sterkt at elbil ikke er noe for dem. Om flere skal velge elbil, må den politiske linjen med gode insentiver fortsette i årene fremover for å få til den overgangen, sier Sødal.